vrijdag, november 24, 2006

Doe eens een gok.

Met deze verkiezingsuitslag is alles en tegelijkertijd niets mogelijk. Niemand is echt sterk genoeg uit de strijd gekomen om zijn eigen programma zonder grote concessies uit te kunnen voeren. Een logische meerderheid is nauwelijks te vinden, zeker niet nu niemand met Geert samen wil werken. Er moet dus een meerderheid van minimaal 76 zetels worden gevonden uit de resterende 141 zetels.

CDA/VVD hebben 63 zetels, PvdA/SP/Groenlinks 65 (saman 128) er resteren dus maar 13 zetels om er een werkbare meerderheid mee te creëren. CDA/VVD zou deze allemaal nodig hebben, PvdA/SP/Groenlinks zou nog net één splintergroepering met een of twee zetels buiten beschouwing kunnen laten. Geen van beiden lijkt mij door wie dan ook gewenst: een kabinet dat bestaat bij de gratie van een groot aantal splintergroepen zal waarschijnlijk meer bezig zijn met overleven dan met regeren.

CDA/VVD met één van de grote linkse partijen lijkt mij ook geen optie: de linkse partij die na de afgelopen jaren nu met deze combinatie in zee gaat pleegt waarschijnlijk politieke zelfmoord. Datzelfde geldt vermoedelijk voor CU en Groenlinks als die mochten besluiten deze combinatie aan een minimale meerderheid (76 zetels) te helpen, bovendien wordt het dan toch al weer een 4 partijen kabinet, hebben de beide kleintjes nogal wat punten die niet in het programma van de twee groten passen en verwacht ik bij geen van beiden veel animo om het D66 van het nieuwe kabinet te worden.

CDA/PvdA (74 zetels)dan? Daar moet nog een derde bij. Een splintergroep om op minimaal 76 te komen lijkt mij niet echt tot een stabiel geheel te zorgen. De SP dan? Dat lijkt me voor Balkenende geen optie die in dat geval hoewel CDA de grootste is tegenover een linkse meerderheid komt te staan en enorm veel water bij de wijn zal moeten doen. CU of GroenLinks? Zoals ik al aan gaf: veel animo om het D66 van een nieuw kabinet te worden verwacht ik bij die partijen niet.

De kans lijkt mij het grootst dat ze er helemaal niet uitkomen. Maar zal ik nu eens een gekke gok doen voor de oplossing die ze misschien toch nog weten te vinden:
PvdA - SP - VVD (80 zetels): de VVD riep gisteren al dat het niet in de lijn van de uitslag ligt deelname aan het nieuwe kabinet te verwachten maar dat ze als het nodig was om tot een werkbare meerderheid te komen uiteraard klaarstonden (ze zijn niet voor niets de kampioen plucheplakkers van de laatste decennia), ze zullen zich dan vermoedelijk beroepen op het een tegenwicht moeten bieden om de voorspelde linkse herfst te voorkomen, en daarbij de kans om in de eer te delen mocht het toch een lente worden met alle genoegen erbij nemen. De SP zette ook al wat van hun idealen (als afschaffing van het koningshuis en omzetting van Nederland in een republiek) in de koelkast omdat deze in het huidige politieke klimaat niet haalbaar zijn (precies het soort flexibiliteit dat voor een dergelijke combinatie nodig is). En Wouter? die zou zich gek lachen. Die ziet zichzelf dan terug als leider van de grootste partij in een overwegend linkse regering. En heeft gelijk de perfecte wraak voor de manier waarop de PvdA na de vorige verkiezingen is behandeld.

Of zo'n constructie een lang leven beschoren zal zijn lijkt mij op zijn minst twijfelachtig. Of zo'n combinatie er echt komt? Ik ga er geen geld op zetten, de kans dat ze er helemaal niet uitkomen lijkt me nog steeds groter. Maar mocht het er van komen dan mag ik te zijner tijd toch wel even naar dit log verwijzen en roepen "Ik had het toch gezegd"?

(NB: zojuist in het nieuws: na telling van de in het buitenland uitgebracht stemmen is de SP een zetel kwijt en komt op 25 terwijl de PvdA er een zetel bij krijgt en op 33 uitkomt. Ik heb waar nodig de getallen hierboven aangepast, voor het totaal plaatje maakt het allemaal niet uit)

Geen opmerkingen: