dinsdag, september 18, 2007

De derde dinsdag.

Vandaag was het na het bijkomen van het weekend weer een vermoeiend dagje met alle politieke verwikkelingen en de miljoenennota. Morgen ga ik die wel wat uitgebreider bestuderen en er voorzover ik dat interessant vind nog wat commentaar op geven en hoe het met Iron Maiden (niet de band, die maakte tenminste nog geluiden die bij mij redelijk goed in het gehoor lagen) afloopt horen we vanzelf wel.

Maar het eerste wat mij opviel - en niet alleen mij, het werd ook in de nabeschouwingen van de Troonrede opgemerkt door een van de aanwezige politici - is dat deze regering over diverse lastenverzwaringen wel erg makkelijk roept dat het vermijdbare lasten zijn. Als je niet drinkt, niet rookt, in een zuinige auto rijdt en dergelijke heb je tenslotte niets met die verhogingen te maken. Leuk geprobeerd. Maar kennelijk weet men ook donders goed dat maar heel weinig mensen die aanpassingen in hun (koop)gedrag zullen doorvoeren want de opbrengsten van die maatregelen zijn wel keurig ingeboekt.

Als een hoop mensen inderdaad die verhogingen gaan vermijden door niet meer te drinken en/of te roken en allemaal een zuinige auto kopen en in plaats van meer te gaan betalen ook nog eens een leuke subsidie krijgen heeft Wouter toch een behoorlijk probleem. Een probleem waarmee in het geheel geen rekening is gehouden. Men schermt dus met vermijdbaarheid waar men zelf duidelijk in het geheel niet in gelooft.

Hoe geloofwaardig is dan de rest van hun verhalen nog?

Geen opmerkingen: