zaterdag, september 24, 2011

Computer met kuren + opdatering.

Ik zal dit weekend weinig lezen en reageren en evenmin nieuwe logjes plaatsen. Mijn computer heeft namelijk kuren: het beeld op het beeldscherm staat lekker te stuiteren.

Vreemde is dat het bij eenvoudige schermen als de zwarte schermen met wat tekst die tijdens het opstarten voorbijflitsen wel redelijk stabiel is. Ook bijvoorbeeld het inlogscherm van blogger, dat vooral wit is met wat tekst en wat knoppen is nog redelijk stabiel. Maar mijn bureaublad of een website komt wel in beeld maar dan zie ik ook nog twee of drie echo's en staat het geheel vrolijk heen en weer te springen. Levert een onleesbaar geheel op.

Omdat het zolang er weinig in beeld is wel stabiel is ga ik er van uit dat het niet aan het beeldscherm ligt maar dat eerder de videokaart op sterven na dood is. Maar daar mag volgende week iemand die er meer verstand van heeft even naar gaan kijken.

Op dit moment zit ik echter met een behoorlijk onwerkbare situatie. Het beeldscherm waarin ik een nieuw logje moet typen is gelukkig ook nagenoeg geheel wit en blijft ook redelijk stabiel, maar een log lezen gaat op deze manier niet meevallen. De reacties op mijn eigen log kan ik waarschijnlijk met enige moeite nog wel volgen: dat is ook een grotendeels wit scherm met vooral veel tekst, maar iets met achtergrond, plaatjes e.d. gaat echt niet lukken.

Hoewel de boel nu de pc een tijdje aan staat wel wat lijkt te stabiliseren, dus misschien dat ik af en toe toch nog iets kan doen. Ik zie wel hoe het verder gaat, maar maak je dus niet ongerust als het hier stil blijft: niet ik maar de pc is ziek.

Opdatering: Na wat zoekwerk en testen bleek dat het waarschijnlijk aan de videokaart lag. Voorlopig is er een andere (tweedehands) kaart ingezet en tot nu toe werkt die prima. Des te beter: andere problemen hadden waarschijnlijk heel wat meer werk opgeleverd. Kennis heeft nu de videokaart mee om het verder te testen, maar dat alles met een andere kaart nu perfect werkt lijkt de diagnose al te bevestigen.

Maar nu ga ik eerst wat in de tuin rondhangen en af en toe een klein klusje aanpakken. Morgen komt als het goed is bovendien de schilder langs om het laatste deel van het schilderwerk buitenom aan te pakken dus het kan zijn dat het nog een paar dagen wat rustiger blijft hier.

Geen opmerkingen: