vrijdag, september 07, 2007

Geen strafbaar feit?

Zojuist in het journaal een item over nieuwe middelen die burgemeesters gaan krijgen om overlast te bestrijden. Zoals het opleggen van een gebiedsverbod voor 3 maanden tot een jaar aan wie overlast veroorzaakt.

Op zich heb ik daar niets op tegen, maar de argumentatie van minister Guusje ter Horst in het journaal vond ik toch wat merkwaardig: de burgemeesters krijgen hiermee mogelijkheden om op te treden nog voor er strafbare feiten zijn gepleegd, als er bijvoorbeeld alleen nog sprake is van geluidsoverlast of bedreigingen.

Nu wil ik niet vervelend doen maar volgens mij beweert Guusje hier dat geluidsoverlast en bedreiging niet strafbaar zijn. Ik ken politici die vooral als het over bedreigingen gaat daar heel anders over denken. En ik zou niet graag de mensen de kost geven die wegens geluidsoverlast een proces-verbaal aan hun broek kregen of hun geluidsinstallatie moesten afstaan.

Als het alleen gaat om het optreden tegen die zaken lijkt dit me dus een overbodige uitbreiding van de bevoegdheden, dan zou gebruik maken van de bestaande wetgeving en die handhaven afdoende moeten zijn.

Geen opmerkingen: