dinsdag, mei 31, 2005

Koffie steeds duurder

Toen ik vanmorgen mijn eerste kop koffie in wilde schenken viel ineens mijn oog op een krantenbericht:"Douwe Egberts verhoogt met ingang van woensdag zijn afleverprijzen aan de supermarkten. Die gaan per half pond koffie met 20 eurocent omhoog. Begin februari steeg de prijs al met 15 cent."

Oorzaak is de stijging van de ruwe koffieprijs: in drie jaar tijd van $ 0.48 naar
$ 1.02 per pound (453 gram). Dan lijkt het logisch dat de prijs in de winkel ook fors stijgt. Echter de dollar is in die tijd ook fors gedaald. Drie jaar terug was die 48 dollarcent ook ongeveer 48 eurocent, nu is die 1,02 dollar nog maar 81 eurocent. Altijd nog een forse stijging van 33 cent per 453 gram. Maar D.E. verhoogt alleen al dit jaar de prijzen met 35 cent per 250 gram!

Toch maar eens aandelen D.E. aanschaffen. Dan smaakt de koffie waarschijnlijk weer een stuk beter.

(Vraag ik me ineens af: hoeveel cent van die prijsverhoging zou er nu bij de boeren terechtkomen?)

Geen opmerkingen: