woensdag, mei 11, 2005

Weer even weg.

Ik hoor iedereen al denken "Alweer?". Maar zoals de meesten zich nog wel zullen herinneren was het afgelopen zondag moederdag. Bovendien was mijn moeder 10 mei jarig en door de vakantie van vorige week en de bezoekjes aan het ziekenhuis van dinsdag en morgen heb ik aan beide feestjes slechts telefonisch aandacht kunnen schenken.

Tijd dus voor een reisje naar Rijswijk om dat goed te maken. En dan is het wel handig om morgen vanuit Groningen direct daarheen te vertrekken: ik ben al in Groningen dus ik spaar gelijk al een busreis naar Heerenveen. Bovendien kan ik in Groningen op een directe trein naar Den Haag stappen terwijl ik vanuit Heerenveen altijd minimaal één keer moet overstappen.

Morgen dus eerst het bezoek aan het AZG voor de driemaandelijkse checkup. Daarbij gelijk de uitslag van het slaaponderzoek bespreken (vandaar dat het niet handig was om ivm mijn moeders verjaardag die afspraak te verzetten). En eens horen wat we nu gaan doen (heb suggesties van Beau over mogelijke oorzaak van mijn klachten afgedrukt, eens zien wat ze daarvan denken).

Bovendien kreeg ik het verzoek mee te doen aan een lopend onderzoek (het is en blijft een Academisch Ziekenhuis) en aangezien het geen extra inspanning van me vergt heb ik daar geen enkel probleem mee.

Dat "lopend" onderzoek mag je trouwens letterlijk nemen. Het betreft een "onderzoek naar het fysieke activiteitenniveau van COPD-patiënten voor en na longtransplantatie". Kost morgen een half uur tot een uur extra voor het invullen van een korte vragenlijst en wat onderzoekjes:"de spiertoestand wordt met een aantal metingen vastgesteld, als eerste worden lichaamslengte en -gewicht gemeten. Vervolgens wordt met een spierkrachtmeter de handkracht en bovenbeenspierkracht gemeten. Tenslotte wordt de vetvrije massa gemeten, met behulp van deze meting kan het volume van de spieren worden bepaald".

Klinkt allemaal "vreselijk" interessant. Voor het feitelijke onderzoek krijg ik dan een stappenteller mee waarmee ik anderhalve week lang mag bijhouden hoeveel stappen ik op een dag zet.

Eigenlijk hadden ze dat natuurlijk vorige week moeten doen: die ruim 60 kilometer zouden toch wel een heel aardig getal opgeleverd hebben denk ik. Maar goed , mijn moeder sleept me vast mee naar de volkstuin en bij goed weer gaan we dan ongetwijfeld een eind wandelen in het daar vlak bij gelegen park (Mm: als je ineens iemand ziet lopen met twee Pentax kamera's ben ik dat dus). Bovendien heeft ze op de airmiles kaartjes voor Madurodam gehaald. Ik kom oorspronkelijk uit Den Haag, ben in mijn jeugd een aantal keren in Madurodam geweest -treintjes kijken- en daarna nooit meer. Na bijna 28 jaar in het buitenland/Friesland vind ik het verantwoord om ook eens een keer de toerist uit te gaan hangen in mijn geboortestad.

Zondag of maandag ben ik weer terug. Op het vervolg van het reisverslag en op mijn reactie op het laatste nieuws zullen jullie dus nog even moeten wachten (ben nu drie dagen bezig geweest om alles te lezen wat door jullie geschreven is, nauwelijks aan het nieuws en aan reageren toegekomen).

Ik zou zeggen geniet van het beloofde betere weer en tot maandag.

Geen opmerkingen: