vrijdag, februari 03, 2006

Belediging.

Wereldwijd is onder moslims grote beroering ontstaan over de Deense spotprenten. Of de moslims daarin gelijk hebben? Ik weet het niet, ik ben geen moslim maar kan me voorstellen dat een moslim er anders tegenaankijkt dan ik. Maar ondertussen zijn ze hard bezig kwaad met kwaad te vergelden door het verbranden en vertrappen van vlaggen, in de arabische wereld een van de zwaarste beledigingen.

Regeringen van moslimlanden protesteren, en verkondigen dat vrijheid van meninguiting niet zover mag gaan dat dit leidt tot belediging en beschadiging van heiligdommen. Nu kan ik dit natuurlijk simpel afdoen met :"die mensen zijn kennelijk niks gewend en daardoor wel erg gauw beledigd", maar dat was van te voren bekend. De mogelijkheid dat moslims er door beledigd zouden worden is zelfs in een van de prenten terug te vinden waarin twee mannen met getrokken zwaard aan komen stormen maar door hun leider tot kalmte worden gemaand met de woorden "Laat maar, het is maar een tekening van een Deen van zuid-west Jutland". Overigens kan ik mij niet herinneren dat leiders van moslimlanden heftig protesteerden toen Boedhistische monumenten werden opgeblazen door de Taliban, kennelijk is hun verontwaardiging wat selectief.

Maar waar ik me op dit moment het meest over verbaas is onze eigen Geert W. Hij kan niet beweren dat hij niet weet dat een en ander gevoelig ligt. Als hij het dan desondanks als kamerlid nodig vindt de spotprenten op zijn site te zetten, onder het mom van "de mensen moeten weten waarover het gaat", kan ik dat niet anders zien dan als moedwillig olie op het vuur gooien. En dan vind ik dat hij als volksvertegenwoordiger toch wel heel verkeerd bezig is.

Geen opmerkingen: