woensdag, februari 22, 2006

Orgaandonatie.

Aangezien ik zelf een transplantatie heb ondergaan ben ik altijd geïnteresseerd wanneer er iets over donatie in het nieuws komt. Recent verscheen in het Nederlands Dagblad een interview met de chirurge Christina Krikke, waarin deze oproept tot meer orgaandonatie en tevens een aantal bestaande misverstanden uit de weg probeert te ruimen. Ook spreekt zij, zelf Nederlands gereformeerd, haar mening uit over transplantatie vanuit het christelijk geloof bezien en komt daarbij tot de conclusie dat het doneren van organen een bijzonder christelijke handeling is en dat het geloof donatie dus niet in de weg zou mogen staan.

Lees als het onderwerp je interesseerd het hele artikel maar eens door.

Ik heb bovendien het linkje in het donorcodicil-logo in de sidebar weer eens aangepast: de link voert nu naar een nieuwere voorlichtingssite waar veel van de misverstanden over donatie worden besproken.

Ik weet dat ik dit al vaker heb geroepen, maar ik verval toch maar weer even in herhaling: of je wel of niet donor wilt zijn is geheel je eigen keuze, maar zorg er dan voor dat die keuze bekend is en registreer je wel of niet donor zijn. Daarmee voorkom je mocht het onverhoopt zover komen niet alleen tijdverlies maar onthef je je familie ook van een op zo'n moment heel zware beslissing. Dat registreren is bijvoorbeeld mogelijk via de eerder genoemde voorlichtingssite, of door middel van het formulier dat bij vrijwel iedere apotheek, dokter en dergelijke in het folderrek te vinden is.

Geen opmerkingen: