woensdag, april 12, 2006

Papierwinkel.

Ik heb wel eens verteld dat ik belast ben met het afhandelen van de nalatenschap van een overleden vriend. Dat levert af en toe zo zijn problemen op. Zo heb ik ruim twee jaar moeten wachten op de afhandeling van de aangifte inkomstenbelasting 2003.

Op een gegeven moment heb ik maar niet eens meer gebeld hoever het stond met de afhandeling: in de eerste plaats is het tegenwoordig bijna onmogelijk om iemand aan de telefoon te krijgen die je iets zinnigs kan vertellen (alles verloopt via het callcentrum van de belastingtelefoon) en bovendien kreeg ik bij herhaling te horen dat ze geen informatie aan derden verstrekten. Wakker worden telefoonmiep, de man is overleden en jullie hebben allang de erfrecht verklaring die aantoont dat ik volledig gerechtigd ben zijn zaken te behandelen.

Die erfrechtverklaring hebben ze zelfs al drie keer: 1 keer voor de aangifte omzetbelasting en omdat ze anders niet wilden geloven dat het bedrijfje dat hij had opgeheven was bij gebrek aan eigenaar en verkoopbare activa of goodwill, één keer voor de aangifte successierechten en een derde keer voor de aangifte over 2003 voor de inkomstenbelasting. Bovendien zwerven er bij een ander belasting kantoor nog een paar rond doordat zijn moeder kort daarvoor overleden was en ook daarvoor nog wat aangiftes moesten worden verzorgt.

Maar kennelijk vonden ze dat ondanks de automatiserering nog steeds niet afdoende: naar aanleiding van de teruggave waar de aangifte 2003 op uitkwam wilden ze nog even wat gegevens om tot uitbetaling over te kunnen gaan, waaronder (u raadt het zeker al): een verklaring van erfrecht.

Misschien een idee om toch eens wat informatiestromen aan elkaar te koppelen? Dat lukt ze met allerlei externe informatiebronnen prima, waarom is het met bij henzelf aanwezige informatie dan zo moeilijk?

Geen opmerkingen: