maandag, juli 03, 2006

Alles of niets.

De naam van mijn log lijkt momenteel niet alleen in verband met mijn longtransplantatie goed gekozen. Ook het weer lijkt die opvatting aan te hangen. Na wekenlang te koud schieten we nu in één keer de andere kant op en is het weer te warm. Nu is dat wel goed, want je moet er toch niet aan denken dat we als Nederlanders niets te klagen zouden hebben over het weer. Maar een wat gelijkmatiger verdeling (ik stel voor: van half april tot begin oktober een middagtemperatuur van circa 22 graden, en alleen 's nachts regen) zou een stuk overzichtelijker zijn (kunnen we gelijk van Piet "Oan't moarn" en consorten af) én een stuk aangenamer.

Die regen moet dan natuurlijk wel regelmatig vallen, een milimeter of 2-4 per nacht lijkt me een mooie hoeveelheid: dan hoef ik de tuin en de plantenbakken tenminste niet steeds water te geven. Hoewel dat met de huidige uitschieter niet echt een straf is: ik ga flink te keer met de tuinslang zodat ik zelf ook gelijk een verfrissende sproeibeurt krijg.

De tuin zou dat ook vast wel waarderen: tot nu toe gingen verschillende zaken erg traag; de aardbeien hebben de eerste bloei nauwelijks iets opgeleverd, de boontjes wilden niet opkomen omdat het te nat was en ze in de grond verrotten en de tomaten, komkommers en courgette beginnen pas een beetje beter door te groeien, en te bloeien, nu het eindelijk wat beter weer wordt.

Gelukkig heeft de sla zich weinig van het weer aangetrokken: vrijdag kon ik de eerste krop uit de tuin halen en ik denk dat ik vanmiddag ook maar weer een kropje oogst voor een frisse avondmaaltijd. Ook de andijvie en de rabarber bleken trouwens weinig problemen te hebben met het weer en de worteltjes en bietjes staan er ook mooi bij. De koolrabi heeft inmiddels een redelijk formaat en kan binnenkort ook geoogst worden en de bramen hebben heel best gebloeid en leveren dit jaar als het zo doorgaat een recordoogst op.

De knoflook blijkt echter weer minder goed tegen het natte weer te kunnen en de bloemkool wil nog niet echt gaan groeien. Een gemengd resultaat dus. Ook voor de groentetuin lijkt te gelden "alles of niets".

Ach, het is ook veel te warm om me er druk om te maken, ik zie wel wat er van komt. Ik ga de speciekuip leeggieteren nu delen van de tuin nog in de schaduw liggen en hem dan vullen met een verse portie koel water om vanmiddag in te gaan hangen met een boek en een karaf sinasappel-, munt- of citroenthee onder handbereik.

Voor wie vandaag (en morgen en overmorgen: dan schijnt het nog warmer te worden) moet werken: pech gehad joh. En voor de anderen: geniet ervan, voor je het weet is het weer voorbij en zit je je bij 15 graden en regen af te vragen of de kachel niet weer aan moet.

Want het blijft in Nederland "Alles of niets"

Geen opmerkingen: