vrijdag, januari 26, 2007

Meathead.

Oftewel: bal gehakt. Een dankzij Archie Bunker fameus geworden Amerikaanse kreet die ik nu graag tegen een bepaalde minister zou willen gebruiken. Die wil namelijk in de strijd tegen het overgewicht gehakt een stuk gezonder maken. En dat wil hij bereiken door minder vet in gehakt toe te staan. Het vetgehalte moet omlaag van 35 naar 25% en in mager gehakt van 20 naar 15%.

Nu heb ik niets tegen gezond eten, maar mag ik dat wel zelf uitmaken? Ik heb geen last van overgewicht en vind mijn gehaktballen prima smaken zoals ze nu zijn. Als hij zo graag een nog magerder soort gehakt wil vind ik dat prima, maar hij moet wel van mijn gehakt afblijven.

Waarom eigenlijk alleen voor gehakt dergelijke voorschriften? Gaat hetzelfde verhaal dan niet op voor bijvoorbeeld verse worst, sausijzen, slavinken, hamburgers etcetera? En staat de minister er wel bij stil dat de slagers vast niet dat vet juichend in de afvalbak gaan gooien en dat er dus een goede kans is dat andere produkten hiermee vetter worden?

Nu hij demissionair is moet de minister eigenlijk even pas op de plaats maken. Kennelijk is zijn verstand het enige dat dit door heeft en ook doet. Zelf draaft hij ondertussen vrolijk verder. Of zou hij, anders dan zijn naam doet vermoeden, niet tegen de vrieskou bestand zijn en daardoor doordraaien?

Geen opmerkingen: