woensdag, januari 03, 2007

(On)geschikt.

Je kent ze vast wel, die spotjes van de Landmacht waarin iemand wordt getoond en vervolgens ergens in een hoekje wordt aangekrast of die persoon geschikt of ongeschikt is voor de Landmacht. Ik vind die spotjes nogal een vreemd beeld geven van het soort mensen dat ze zoeken.

De eerste valt nog mee. Een jongeman komt langs op de rolband met zijn tas voor zich. Dan denk ik "verstandige jongen, bewaart zijn energie voor als het echt nodig is, voor het moment dat hij in actie moet komen en neemt zijn rust op het moment dat de mogelijkheid daartoe zich aandient". Lijkt me een goede eigenschap voor een militair die vaak maar af moet wachten wanneer hij weer even kan rusten.

FOUT. Zo iemand is ongeschikt.

De tweede is echter nog veel vreemder. Een jongeman zit in de garage aan de auto van zijn vader te klooien. Geen respect voor andermans eigendommen dus en komt nou niet over als iemand die doet wat anderen hem zeggen. Vervolgens laat hij zijn vader er in weg rijden zonder die even te vertellen wat hij gedaan heeft. Verantwoordelijkheidsgevoel ver te zoeken dus. En als zijn vader zich dan bekans te pletter rijdt staat hij er breed bij te grijnzen. Een rasechte matennaaier dus en nu mogen er in het leger een hoop maten zijn, dat lijkt me toch niet de bedoeling. Die zal vast ongeschikt zijn.

HELEMAAL FOUT: zo iemand is juist helemaal geschikt.

Snap jij het? Ik niet.

Geen opmerkingen: