donderdag, november 29, 2007

De week in het kort.

Er was de afgelopen week genoeg in het nieuws om wat gloeiende (lekker warm als je je niet 100%voelt)betogen te schrijven, maar het heeft er niet van mogen komen.

Er waren de scholierenprotesten. Daar hebben anderen inmiddels al zoveel over geschreven dat ik weinig nieuws meer zou kunnen toevoegen door er nog een keer over te beginnen en daar veranderd het protest morgen in Amsterdam ook niets aan. Ik beperk me dus maar tot de mededeling dat in mijn ogen 1040 uur per jaar echt niet zo idioot veel is, maar dat ik me wel voor kan stellen dat de leerlingen niet blij zijn als die uren gehaald worden door ze een flink aantal uren op te hokken zonder dat er enig onderwijs aan te pas komt. Dan zou ik ook willen dat ik gewoon thuis uit kan maken wanneer het mij het beste uitkomt om mijn huiswerk te maken.

Dan was er zondagavond een uitzending van Zembla over comazuipen onder jongeren. Dat liet mij van de ene verbazing in de andere vallen. Verbazing over de aantallen: 240 ziekenhuisopnames tot nu toe dit jaar, de verwachting voor het hele jaar is zeker 300. En dat is dan alleen in de groep 12 tot 16 jaar, hoeveel onder de 12 en (net) boven de 16 hetzelfde gebeurd is niet bekend. Net zo min als het aantal dat niet in coma (90% van die 240 resp. 300) in het ziekenhuis belandt maar nog kans ziet thuis te komen en, al dan niet met de nodige hulp, vervolgens geheel buiten westen op bed belandt.
Verbazing ook over het gemak waarmee die kinderen aan dergelijke hoeveelheden drank kunnen komen die tenslotte helemaal niet aan ze verkocht mag worden.
Over het feit dat ze eerst thuis gaan indrinken om daarna te gaan stappen. Onder de zestien mogen ze helemaal geen drank geschonken krijgen bij dat stappen maar dat schijnt geen enkel probleem op te leveren. En dat ze vaak al redelijk in kennelijke staat zijn schijnt ondanks het verbod dergelijke mensen in een horecagelegenheid of slijterij zelfs maar aanwezig te hebben ook geen beletsel te vormen.
Over dat ze dat indrinken gewoon met een groepje thuis kunnen doen waarbij de ouders dus totaal geen zicht lijken te hebben op wat er gebeurd of dat maar laten gebeuren "omdat ze het als je het gaat verbieden het juist gaan doen".
Over de stupide reactie van iemand die zich al eens in een coma zoop en nu zegt "dat het bij ratten schadelijk is voor de hersenen zegt mij niets, ik ben toch geen rat". Als ik hem zou vragen of ik hem even met een honkbalknuppel bewusteloos mag slaan zou hij dan ook zeggen "doe maar want ik geloof er niets van dat het schadelijk is"?
Over het gebrek aan actie tegen degenen die de drank verschaffen: ook in huiselijke kring geldt het dronken maken van een kind jonger dan 16 jaar nog steeds als een misdrijf!
Als ik dan de gevolgen zie: een VWO leerlinge van 15 jaar die na een comateuze alcoholervaring niet meer mee kan komen, teruggezet wordt naar de HAVO en zelfs daar moeite heeft om mee te komen, vraag ik mij af of het niet beter was geweest dit programma uit te zenden op een tijdstip waarop ook kinderen in die leeftijd kijken.
Maar misschien komt er nog iemand op het idee deze uitzending onderdeel te maken van een lespakket voor het vak maatschappijleer?

En dan hebben we natuurlijk nog ons aller waterstofperoxide gemarineerde (typisch: ik maakte in dat woord een typefout en de eerste suggestie die de spellingchecker gaf voor correctie was "gemankeerde") brein dat nu weer een film wil maken over de Koran, waarbij hij van plan lijkt die maar eens flink te ontheiligen en mogelijk zelfs te verscheuren.Dat zal de Nederlandse samenleving nu eens echt ten goede komen. Niet waar Geert? Het wordt hoog tijd dat er eens een flinke stapel aanklachten ingediend wordt wegens overtreding van de verschillende leden van WvS art. 147. Bij de verschillende vrijheden die we in Nederland hebben en dus ook bij de vrijheid van meningsuiting staat tenslotte niet voor niets steeds "binnen de grenzen door de wet gesteld". Als Geert de Nederlandse grenzen net zo ver overschreed als hij met deze grenzen doet zat hij ondertussen op een ijsberg in de buurt van de Zuidpool (één voordeel heeft hij: de schutkleur heeft hij al)

Geen opmerkingen: