dinsdag, januari 08, 2008

Druk, drukker, drukst.

Ik was al van plan het nieuwe jaar rustig te beginnen en als je naar mijn log kijkt de afgelopen week zou je kunnen denken dat dit prima gelukt is. Niets is echter minder waar, ik heb het gewoon te druk om het nieuws uit te pluizen en er vervolgens ook nog een zinnig verhaal over schrijven komt er al helemaal niet van.

Allereerst moet de administratie van de motorclub afgerond worden. Door het nieuwe clubgebouw heeft dat dit jaar meer voeten in de aarde dan andere jaren: niet alleen is het aantal posten veel groter dan andere jaren maar ook zitten er nogal wat uitgaven bij die andere jaren niet voorkomen en die ik dus in een veel uitgebreidere toelichting dan gebruikelijk nader zal moeten verklaren. Bovendien heeft men besloten dit jaar de ledenvergadering wat eerder te houden dan andere jaren (waarvoor dank :( ) en is het streven dat iedereen voor de ledenvergadering de contributie voor dit jaar betaald heeft. Ik mag dus tussen alle andere bedrijvigheid door ook zien dat ik een stuk of zeventig nota's de deur uit krijg, aangevuld met (tot nu toe) twintig nota's voor degenen die zich al voor het clubweekend hebben aangemeld.

Bovendien viel vorige week vrijdag de nieuwe belastingalmanak in de bus die ik nu aan het doorspitten ben op gewijzigde regelingen. Het valt op het eerste gezicht voor de aangifte over 2007 nog wel mee, voor dit jaar is er echter wel een wijziging waar heel veel mensen mee te maken gaan krijgen.

Ik schreef er al eerder iets over: de aftrek ziektekosten is gewijzigd. De standaardpremie van de zorgverzekering is niet meer aftrekbaar met ingang van 2008. Hetzelfde geldt de inkomensafhankelijke bijdrage en uitgaven die vallen binnen het eigenrisico van de zorgverzekeringswet. Dat laatste levert nog een kleine onduidelijkheid op: het stukje "van de zorgverzekeringswet" wekt de indruk dat het alleen zou gaan om het wettelijke eigen risico. Het is mij hieruit niet duidelijk of uitgaven die voortvloeien uit een vrijwillg eigen risico wel nog aftrekbaar zijn. Als dat zo is zou ik het een vreemde regeling vinden: dat zou mensen de mogelijkheid bieden de niet aftrekbare premie te verlagen om daarvoor in de plaats een wel aftrekbaar eigen risico te voor hun rekening te nemen. Nu zat er in de oude regeling ook al een dergelijke kronkel die het voor sommigen aantrekkelijk kon maken kosten naar een eigen risico te verschuiven, maar ik verwachtte toch dat ook dit gelijk gecorrigeerd zou zijn. Binnenkort ga ik een keer op zoek naar het antwoord hier op.

Overigens staat tegenover de beperking van de aftrekbare kosten wel een verlagng van de drempel voor de aftrek ziektekosten van 11,5% naar 1,65%. Voor lagere inkomens biedt dat, zoals ik in een eerder log al voorrekende, echter onvoldoende compensatie voor het niet meer aftrekbaar zijn van deze kosten. Bij een lager inkomen zal immers het voordeel door de 9,85% lagere drempel minder opleveren dan de vroegere aftrek van de premies. Bij hogere inkomens kan het juist tegenovergesteld gaan werken: 9,85% minder drempel kan dan aanzienlijk meer zijn dan de niet meer aftrekbare kosten en op die manier een voordeel opleveren.

Voorlopig heb ik het maar druk met een en ander en dan ga ik donderdag ook nog voor een lang weekend naar Brabant (ter compensatie van het weekje in december dat niet doorging en om de verjaardag van de mannelijke helft van het Brabants vriendenstel nog even te vieren). Ik zal proberen de komende tijd toch weer wat frequenter te loggen, maar schat toch in dat dagelijkse logjes er deze maand niet altijd in zitten.

Geen opmerkingen: