dinsdag, januari 13, 2009

En daar moet ik blij van worden?

Dat ik een beetje ziekjes ben heeft wel een voordeel: de stapel huis-aan-huis bladen en tijdschriften slinkt voorspoedig (de inhoud van de oudpapierdoos neemt met dezelfde vaart toe).

Eén van de tijdschriften die ik tegenkwam was het blad Spoor dat ik als voordeelurenabonnementhouder (iemand zin in een potje scrabble?) van de NS ontvang. Het nummer van het vierde kwartaal met daarin een bericht over de prijsstijging van de treinkaartjes. Een nogal juichend bericht.

De treinkaartjes zijn per 1 januari namelijk 3,7% duurder geworden: "een reële stijging van slechts 0,2% boven de voor 2009 verwachte inflatie". Nu wil ik nog wel geloven dat de verwachte inflatie op het moment dat dit blad gedrukt werd 3,5% was (inmiddels is die wel een flink stuk lager) maar voor een prijsstijging die meer bedraagt dan het inflatieniveau het woord "slechts" gebruiken vind ik niet bepaald van respect voor de intelligentie van je klanten getuigen.

Bovendien klopt het niet bepaald: die inflatie over 2009 geldt voor het hele jaar en is dus pas op 31 december 2009 een feit terwijl NS die hogere prijs vanaf 1 januari opstrijkt. De reële stijging is dus eigenlijk aanzienlijk meer dan de 0,2% die zij zo trots vermelden.

Gelukkig heb ik als voordeelurenkaart houder nog wel een voordeel volgens de NS: de prijs van dat abonnement blijft onveranderd op € 55,--. Dat mag dan ook wel: de laatste verhoging ging met € 5,-- tegelijk dus daar moeten ze toch wel een paar jaar inflatie mee vooruit kunnen.

Leuker kunnen ze het ook bij de NS niet maken, maar ze doen wel erg hun best het als iets heel leuks te brengen. Ziet U mij lachen?

Geen opmerkingen: