woensdag, januari 14, 2009

Klusjes.

Wat moet een mens als hij niet veel meer kan doen dan zich een tijdje wat rustiger houden en braaf de medicijnen innemen? Daarvoor bestaan klusjes. Waaronder ik versta "bezigheden die wel een keer uitgevoerd moeten worden maar niet direct haast hebben".

De afgelopen anderhalve week zijn er heel wat van die klusjes doorgegaan. De stapel huis-aan-huis bladen en tijdschriften is geheel in de oud papierdoos verdwenen. Het komt daarbij goed uit dat vrijdagavond het oud papier opgehaald wordt.

Vervolgens heb ik mij even bezig gehouden met het optellen van de kladlijsten die ik in de loop van het jaar bijhoudt met gegevens die voor de belastingaangifte van belang zijn. Als de banken en het UWV nu even opschieten met de jaaropgaves, saldoopgaves en rentebedragen over 2008 kan ik zodra het belastingformulier binnenkomt dat in minder dan een kwartier invullen.

De laatste restanten van de kerst zijn ook opgeruimd: de lcihtjes. Waaronder het snoer waar de kerstkaarten tussen hingen. In een kast heb ik een verzameling dozen en doosjes met correspondentie: kerstkaarten, verjaardagskaarten, vakantiekaarten, beterschapskaarten, brieven enzovoort. De correspondentie van de laatste drie jaar lag daar echter los bovenop omdat er geen ruimte meer was in de dozen en er ook geen dozen meer bijpasten. Nu was er zelfs geen plaats meer om de kaarten van dit jaar er nog bij te proppen.

Dat leek me een goede reden om het een en ander maar eens wat uit te gaan dunnen. Kaarten met alleen de naam van de afzender zonder verder verhaal zijn inmiddels uit de meeste dozen verwijderd, wat de collectie al ongeveer heeft gehalveerd (nog vier dozen te gaan), alleen de dozen met geboortekaartjes, howelijken en overlijdensberichten zijn geheel onaangetast gebleven en door de afzenders zelf gemaakte kaarten zijn ook allemaal behouden.

Nu ik toch bezig was extra oud-papier te creëren ben ik ook maar eens in het administratieve archief gedoken. De inhoud van de dozen van 2001 en 2002 is inmiddels omgetoverd in onleesbare snippers en ook in de oudpapierdoos belandt.

Ook een grote doos met recepten uit tijdschriften, blaadjes van de supermarkt en dergelijke is inmiddels het slachtoffer geworden van de opruimwoede: omdat ik in verband met de immuunsuppressie diverse zaken niet meer mag eten of daar toch wat voorzichtiger mee moet zijn zaten er nogal wat recepten tussen die ik sowieso nooit zou maken. Die maken het vooral lastig de wel interessante recepten terug te vinden dus uitdunnen leek me een goed idee. Ik ben inmiddels halverwege de doos en van die helft is ongeveer een derde nu bewaard gebleven.

Een laatste klusje is het doorspitten van de vakliteratuur op belastinggebied. Dat moet wat nauwkeuriger gebeuren omdat ik zaken die door wijzigingen van de belastingwetten niet meer van belang zijn wel kwijt wil, maar wat nog van toepassing is wel graag wil bewaren.

Al met al vermaak ik me wel ondanks het binnenshuis opgesloten zitten in afwachting van de definitieve aftocht van mijn verkoudheid.

Geen opmerkingen: