dinsdag, juni 23, 2009

Laks.

Vandaag kreeg ik het periodieke blaadje van het UWV "UWV Perspectief". Een blaadje bedoeld om uitkeringsgerechtigden te informeren, maar vooral gebruikt om optimistische verhalen rond te bazuinen die kennelijk de indruk moeten wekken dat er voor iedereen wel een passende werkkring te vinden is met allergunstige randvoorwaarden. Ik heb het deze keer niet na vluchtig door bladeren bij het oud papier gegooid maar het terdege doorgenomen.

Waarom ik dat deed? Begin juni kreeg ik een schrijven van het UWV met een nieuwe specificatie van mijn uitkering omdat deze afweek van de uitkering van de voorgaande maand. Dat klopte: Ik krijg ineens ruim 5 euro minder dan de maanden er voor. Het schrijven deelde mij tevens mee "Over deze verandering heeft U al bericht ontvangen of ontvangt U binnenkort bericht". Ik had nog niets ontvangen en dat is tot op heden zo gebleven. Ik hoopte dus dat hun blaadje opheldering zou verschaffen. Niet dus.

En ik ben toch wel benieuwd waarom de inkomensafhankelijke ziektekostenverzekeringspremie die eerder keurig 6,9% was nu ineens 7,35% bedroeg. Ik heb namelijk nergens iets gelezen en ook met behulp van Google niets kunnen vinden over een dergelijke verhoging.

Nu had ik best willen geloven dat het de schuld was van de postverspreider waar UWV gebruik van maakt. Ware het niet dat dit aankondigen van een bericht over een verandering zonder dat dit ooit kwam mij al veel vaker opgevallen is. Nogal laks volgens mij om niet te doen wat je zelf in een brief nadrukkelijk aankondigt.

Wie trouwens dit jaar ook behoorlijk laks lijkt te zijn is de belastingdienst. Ik heb inmiddels al vijf gevallen waarbij de voorlopige aanslag afweek van de aangifte omdat er geen rekening gehouden was met wél in de aangifte opgegeven heffingskortingen of een wel gevraagde afhandeling van de algemene heffingskorting. En niet alleen bij handmatig ingevulde formulieren maar ook bij electronisch ingevulde en ingediende aangiftes. Zouden de zaken ze daar misschien behoorlijk boven het hoofd groeien?

Geen opmerkingen: