maandag, oktober 17, 2011

Slaap zacht.

Met al die "Occupy" acties kreeg ik het idee dat het tijd werd voor een nieuwe tekst voor het nummer "Meneer de president" van Boudewijn de Groot. En aangezien ik niet verwacht dat iemand anders dat zo snel gaat doen heb ik zelf vanmorgen (ik was vroeg wakker) maar even iets in elkaar gedraaid. Waarbij ik uiteindelijk toch niet helemaal de oorspronkelijke opbouw heb gevolgd maar min of meer in het eerste deel ben blijven hangen

Eigenlijk moet er nog wat aan geschaafd worden: sommige regels vergen enige oefening om ze goed in de muziek te laten passen, maar ik ken mijzelf: dan blijft het tijden liggen tot ik ooit een rake ingeving krijg. Dus om actueel te blijven gewoon maar zoals het vanmorgen uit mijn pen rolde:

Meneer de premier, welterusten
slaap maar lekker in uw mooie grote huis
Denk maar niet aan bankiers en hun bonus
die een mens beroven van zijn haard en huis
Droom maar fijn van overwinning en van zegen
die de euro brengt als men nog even wacht
denk maar niet aan al die stemmen tegen
Meneer de premier, slaap zacht

Meneer de premier, welterusten
slaap maar fijn in uw opgemaakte bed
gun iedereen de lasten niet de lusten
trek u vooral niets aan van die Jan met de pet
Denk vooral niet aan die ongehuwde ouder
die elke maand een week op centen wacht
die zet de kachel, maar wat graden kouder
Meneer de premier, slaap zacht

Meneer de premier, welterusten
geniet maar fijn van uw mooie vaste baan
die gevolgd wordt door een baantje met veel bonus
terwijl ze arbeiders bij bosjes gaan ontslaan
Vergeet nu maar die sappelende vader
die de volgende bezuiniging verwacht
nee uw eigen hemd dat is natuurlijk nader
Meneer de premier, slaap zacht

En meneer de bankier, ga maar slapen
als u betalen moet geeft u gewoon niet thuis
terwijl anderen, van honger gapen
past u als een havik op de kluis
De rekening mag op een ander bord
uw pijn moet natuurlijk flink verzacht
nee, uzelf doet u zeker niet tekort
Meneer de bankier, slaap zacht

En meneer de grote ondernemer
heeft u aan uw werknemers gedacht
die veel geven moeten en veel moeten nemen
omdat u dit jaar wel weer veel winst verwacht
Denk vooral niet over eerlijk delen
want wie dat hoopt heeft toch verkeerd gedacht
rijkdom voor u, armoe voor velen
Meneer de directeur, slaap zacht

Geen opmerkingen: