dinsdag, mei 17, 2005

Ongevraagd.

Nu ik twee weken meer af- dan aanwezig ben geweest valt het me weer eens op hoeveel ongevraagd materiaal er iedere week weer door de brievenbus wordt gegooid. En dat terwijl ik een Ja/Nee sticker op de brievenbus heb zitten om ongeadresseerde reclame te weren.

Steeds meer blaadjes die voornamelijk uit reclame bestaan besluiten echter naast de advertenties een enkel redactioneel stukje te plaatsen waaraan ze het recht ontlenen zichzelf als huis-aan-huisblad te beschouwen en zich dus niets meer van die sticker aan trekken.

Bovendien wordt de oud papier doos wekelijks gevuld met een aanzienlijke hoeveelheid geadresseerde reclame. Deels bestaand uit ongevraagde drukwerken van vereniginen en/of instanties waar ik mee te maken heb (banken, UWV e.d.), deels uit bij serieuzere post (b.v. giroafschriften) bijgesloten pamfletten. En dan zijn daar nog de fantastische aanbiedingen van verzekeringen, hypotheekverstrekkers etc. die schijnbaar beschikken over een database die hen verteld dat in mijn postcode koopwoningen staan en die er derhalve van uitgaan dat ik wekelijks van verzekering of hypotheek wil wisselen.

De wandelvereniging die hier het oud papier ophaalt vaart er wel bij, maar voor mij levert het alleen een hoop werk op om de echte post van de rommel te scheiden.

En vervolgens gaan sommige van die figuren dan ook nog rond etenstijd bellen om te vragen of ik hun fantastische aanbod gelezen heb en wat ik ervan denk. Dat leg ik ze meestal in duidelijke bewoordingen uit die ik hier maar niet zal herhalen.
Helaas weerhoudt dat ze er niet van mij een volgende keer opnieuw met hun commerciële oprispingen te bestoken.

Geen opmerkingen: