dinsdag, augustus 16, 2005

Duur.

Blijkens een onderzoek van het Amerikaanse AirInc heeft Nederland de hoogste benzineprijs van de hele wereld.De top vijf wordt aangevoerd door: Nederland (1,38), Noorwegen (1,30), Italië, Denemarken en België (1,25) (Gebaseerd op prijzen in maart).

Dit weerhoudt Shell er niet van vandaaag weer een prijsverhoging aan te kondigen.

Volgens onderzoek bureau AirInc is de hoge prijs in Europese landen vooral een gevolg van BTW en accijnzen die tot 75% van de prijs uitmaken.( Bron )

De hoge prijzen weerhouden Nederlanders echter kennelijk niet van het gebruik van de auto: volgens het CBS werd in juni 2005 2,7% meer brandstof getankt dan in dezelfde maand in 2004. Ook in april en mei werd meer getankt dan een jaar eerder. ( Bron ).

Ik vraag me af wat de oorzaak daarvan is: slecht openbaar vervoer, slecht weer? Voor econoom Vergeer van het CBS is het in ieder geval reden om gelijk maar te roepen dat de discussie over de hoge benzineprijzen gerelativeerd moet worden: "Men moppert wel maar tankt gewoon door".
Dan vraag ik me dus vervolgens af of de heer Vergeer er wel bij stil staat dat er mensen zijn die gewoon geen alternatief hébben. Ik vrees van niet en dat zover doordenken gewoon wat teveel gevraagd is

Geen opmerkingen: