vrijdag, augustus 19, 2005

Meer voor minder.

Volgens cijfers van het CBS is in juni meer besteedt door huishoudens dan in juni 2004. Het gaat maar liefst om een stijging van 0,1%. Wordt rekening gehouden met het aantal koopdagen (dagen dat de winkels open zijn) en prijsveranderingen dan is 0,4% minder uitgegeven.

Mijn conclusie: we hebben dus meer uitgegeven aan minder. Dat schiet op.

En dit lijkt mij al helemaal geen reden voor optimisme: eerder was toch al geconstateerd dat veel mensen dit jaar niet met vakantie gingen of het dichter bij huis zochten omdat het vakantiegeld dringend voor andere zaken nodig was? En krijgen de meeste mensen niet eind mei of in juni hun vakantiegeld? Dat betekent dus gewoon dat veel geld dat vorig jaar op de rekening bleef staan om tijdens de vakantie op het vakantieadres uitgegeven te worden uit bittere noodzaak nu in Nederland is uitgegeven.

Volgens het CBS waren de huishoudens in het eerste half jaar zeer terughoudend met hun bestedingen: het volume van de binnenlandse consumptie was 0,8% kleiner dan een jaar eerder. Volgens mij valt het dan nog wel mee met dat terughoudend: als ik zie dat mijn uitkering in januari netto ruim 1% lager was dan in 2004 kan ik niet anders concluderen dan dat er gewoon minder geld in de beurs zit en dat goedbeschouwd in verhouding zelfs meer van dat geld is uitgegeven: met ruim 1% minder geld maar 0,8% minder uitgegeven immers. En dan houd ik nog niet eens rekening met gestegen gemeentelijke belastingen en dergelijke die er ook voor zorgen dat er minder over blijft voor consumptieve bestedingen.

De teruggang heeft dus helemaal niets met terughoudendheid te maken maar alles met "wat je niet hebt kun je niet uitgeven"

Geen opmerkingen: