zondag, september 04, 2005

Een goed team.

Bij het log "Uitslag" van 1 september vermoedde iemand in de reacties dat ik de test voor de B12 wel zelf aan had moeten vragen. Daar wil ik even wat uitgebreider op in gaan.

Na de transplantatie slik ik een aardig assortiment medicijnen. De klachten die ik heb komen dan ook zo ongeveer allemaal wel ergens voor in de lijst bijwerkingen van één of meer van die medicijnen. Dat maakt het niet zo simpel om te bepalen wat de werkelijke oorzaak is van een klacht of een complex van klachten.

Gelukkig heb ik te maken met een team dat ook bereidt is die verschillende mogelijkheden te onderzoeken. Maar bij gebrek aan helderzienden in dat team kost dat af en toe veel tijd en moeite. Ze luisteren echter ook goed als je zelf iets aandraagt. Toen Beau opperde dat diverse klachten een gevolg zouden kunnen zijn van schildklier problemen hoefde ik dat alleen maar aan te kaarten: er werd gelijk een prikbriefje ingevuld om dat te laten onderzoeken. Toen daar niets uit kwam was het weer Beau die met de suggestie kwam dat een vitamine B12 tekort soortgelijke klachten kon veroorzaken. En ook nu weer werd toen ik dit naar voren bracht gelijk gekeken of dit zo was.

Ik hoefde het onderzoek dus niet zelf aan te vragen: het opperen van de mogelijkheid was voldoende om aktie te ondernemen. Ze vinden het zelfs prettig als je zelf meedenkt. En er werd ook van hun kant meegedacht over wat de verschillende mogelijkheden waren voor verklaring van mijn klachten. Ik werd bijvoorbeeld ook al eerder naar de neuroloog verwezen in verband met een aantal van mijn klachten. Helaas kwam daar toen geen duidelijke oorzaak uit.

Longtransplantaties worden echter nog niet zo heel lang uitgevoerd en ook niet in enorme aantallen. Daardoor is het voor de doktoren soms ook nog een leerproces: wat gebeurd er allemaal in het lichaam, wat zijn de effecten van al die medicijnen, waarom heeft de één wel ergens last van en de ander niet: het zijn allemaal vragen die langzaam in de praktijk beantwoord moeten worden. Dat betekend aan de ene kant dat ik soms een beetje een proefkonijn lijk te zijn. Aan de andere kant is dat waarschijnlijk mee de reden (naast het feit dat het gewoon hele prettige mensen zijn) dat steeds goed naar de patiënt geluisterd wordt en dat de tijd wordt genomen om dingen goed uit te leggen.

Dat die link naar B12 niet eerder werd gelegd is uiteraard jammer, maar ik ben en blijf uiterst tevreden over de medische begeleiding die ik krijg.

Geen opmerkingen: