vrijdag, september 16, 2005

Reunie.

Morgen ben ik een dagje afwezig. Ik ga namelijk naar de reunie van de NJN (Nederlandse Jeugdbond voor Natuurstudie) om een heleboel mensen die in de jaren 60-70 een belangrijke plaats innamen in mijn leven weer eens te ontmoeten. Gelukkig wordt er om de vijf jaar een reunie georganiseerd zodat er toch nog met enige regelmaat contact blijft ondanks mijn verhuising naar het hoge Noorden.

De NJN is een jeugdvereniging voor jongeren van 12 tot 25 jaar. Toen ik lid was was de maximum leeftijd 23 jaar (wat er toe leidde dat ik door militaire dienst de laatste twee jaar nauwelijks iets binnen de vereniging heb gedaan). Omdat veel leden, als ze in december van het jaar waarin ze 23 werden lid af werden, ervoor kozen dan nog maar 2 jaar lid te worden van een soortgelijke, maar op christelijke leest geschoeide, vereniging die al langer 25 jaar aanhield is dat later veranderd.

Het hele jaar door worden er excursies georganiseerd door de afdelingen, soms om serieus onderzoek te doen, soms alleen maar om te kijken naar al het moois dat de natuur in Nederland te bieden heeft. In de schoolvakanties organiseren afdelingen en districten kampjes in of bij een interessant gebied om dat eens goed uit te kammen op zoek naar leuke waarnemingen. En in de zomervakanties wordt door de landelijke organisatie een groot aantal zomerkampen in binnen- en buitenland georganiseerd. Daarnaast zijn er binnen de bond diverse werkgroepen die zich op een specifiek gebied (soort dieren, waterleven, geologie etc) richten en die dus heel nuttig zijn als je vooral veel over bijvoorbeeld vogels wilt leren.

Naast de interesse voor de natuur (en in steeds grotere mate ook voor het milieu) is er ook altijd tijd voor gezelligheid (ik heb bijvoorbeeld in de NJN gitaar leren spelen) en uitwisseling van ideeën.

Mocht je geïnteresseerd zijn in natuur en milieu, of kinderen hebben die dat zijn, en in de leeftijdscategorie vallen dan is het misschien leuk eens over een lidmaatschap te denken.
Image Hosted by ImageShack.us
(de link naar de site van de NJN zit in het plaatje verscholen)

Geen opmerkingen: