dinsdag, september 13, 2005

Tele visie.

Ik had bij het verhaal over de Orchideeënhoeve al vermeld dat ik de digitale camera eens aan een uitgebreide test had onderworpen. Wat dat bij gewone en bij macro foto's opleverde was daar ook al te zien.

In de kassen kreeg ik echter de kans om ook de tele mogelijkheden eens uit te proberen. Er stond namelijk ook een aantal orchideeën in bloei met een heel aparte kleur: groen. Een nogal ongebruikelijke kleur voor bloemen, die meestal juist hun best doen om op te vallen. Ik wilde deze dus graag op de foto zetten maar kon niet één exemplaar vinden dicht naast het pad. Uiteindelijk heb ik dus een paar foto's gemaakt van een exemplaar dat ruim 3 meter van het pad stond. Eerst heel weinig ingezoomd, toen een tweede aanzienlijk meer ingezoomd op alleen de bloem.
Image Hosted by ImageShack.us Image Hosted by ImageShack.us

Even verderop zag ik nog een exemplaar dat aanzienlijk verder weg stond: zeker 20 meter. Ideaal om de tele functie eens goed uit te proberen: maximaal inzoomend (12 x optische en 4 x digitale zoom, totaal 48x zoom) stelde ik me van het resultaat niet zoveel voor: eigenlijk kan dit helemaal niet uit de hand. Het resultaat valt me alleszins mee: de autofocus gecombineerd met de antishake en een kennelijk nog altijd redelijk vaste hand leverden dit plaatje op:
Image Hosted by ImageShack.us

Al met al ben ik tot nu toe zeer te spreken over de mogelijkheden én de resultaten met deze camera.

Geen opmerkingen: