dinsdag, oktober 11, 2005

Prik.

Nee geen limonade met bubbeltjes. Die krijg ik zelden: ik hou het liever bij thee, koffie en vruchtensappen. En ook van muggen heb ik weinig last: ik wordt zelden door zo'n beestje geprikt en als het al een keer gebeurd heb ik er weinig last van. De brandnetels in de tuin heb ik in de loop der jaren redelijk uit weten te roeien en ik heb geen struiken met stekels staan; zelfs de braamstruik is doornloos. Alleen de rozenstruiken zouden me kunnen prikken maar die snoei ik pas over een maand als ze uitgebloeid zijn wat terug dus dat was het ook niet.

Nee gisteren ben ik naar de huisarts geweest voor de tweede portie B12. Het heeft weer hetzelfde effect als vorige week. Nu zien of het langer aanhoudt dan de vorige keer: toen zakte het goede gevoel vanaf donderdag redelijk snel in. Ik moet nog even met de huisarts overleggen of de eerste tijd twee keer per week niet toch effectiever is.

En omdat ik er nu toch was kreeg ik als bonus gelijk de griepprik erbij die ik anders eind van de week op had moeten halen. Na de transplantatie mocht ik in eerste instantie geen vaccinaties hebben omdat men bang was hiermee het afweersysteem te activeren en daarmee een afstotingsreactie op te roepen. Een paar jaar terug is men hier op terug gekomen: de eerste tijd na transplantatie geldt het verbod op de griepprik nog wel maar daarna wordt hij juist aanbevolen. Uit internationale studies is namelijk gebleken dat de risico's bij het oplopen van een echte griep aanzienlijk groter waren dan de kans dat er door de griepprik problemen zouden ontstaan. Voor andere vaccinaties geldt overigens nog steeds dat steeds van te voren wel even overlegt moet worden met het transplantatieteam.

Enige probleem met de griepprik is wat mij betreft dat ik me er altijd een paar dagen een beetje gammel door voel. En tegen deze gammeligheid blijkt de B12 injectie dus echt niet te helpen. Vandaar dat ik na gisteren heel actief aan het schrijven te zijn geweest vandaag wat stilletjes was. Hoe ik me morgen voel weet ik niet (de kristallen bol wil geen uitsluitsel geven over zaken mijzelf betreffende) maar meestal is het met een dag of drie weer helemaal over dus lang zal de (relatieve) stilte wel niet gaan duren.

Geen opmerkingen: