donderdag, oktober 27, 2005

Vis eten houdt slim.

Dat is althans de conclusie van onderzoekers van het Rush University Medical Center.

Jaren geleden is al aangetoond dat de omega-3 vetten, waaraan vooral vis als zalm en tonijn rijk is, goed zijn voor hart en bloedvaten. Nu blijkt volgens deze onderzoekers ook dat vis een heilzame werking heeft op de afremming van ziekten als Alzheimer.

Een groep van 3100 mensen kreeg simpele vragen over details uit korte verhalen die hen waren verteld. Deze test werd drie keer gedaan in een periode van 6 jaar. Na de test werden de proefpersonen ondervraagd over hun eetgewoonten. Mensen die éénmaal per week vis aten bleken 10% minder snel achteruit te gaan met hun geheugen, zij die tweemaal per week vis aten zagen de achteruitgang zelfs 13% vertragen.

De oorzaak bleek echter niet in de omega-3 vetten te liggen, de onderzoekers zoeken verder om te bepalen welk bestanddeel van vis dan wel verantwoordelijk is.

Ik vind het allemaal heel leuk klinken. maar het onderzoek lijkt me wat beperkt om deze conclusies zo maar voor waar aan te nemen: ik zou eerst onderzocht willen zien of er misschien andere verschillen zijn die dit resultaat kunnen verklaren.

Zijn bijvoorbeeld veel viseters wellicht mensen die bewuster met hun gezondheid bezig zijn, of komen bijvoorbeeld veel viseters uit één bepaalde etnische groep(cultuur) die wellicht minder gevoelig is voor ziekten als Alzheimer. En de belangrijkste: is het misschien niet zozeer de vis die een gunstig effect heeft, maar zijn andere zaken juist schadelijk(er)?

Voorlopig houd ik het er op dat vis in ieder geval minder ongezond is en laat ik me af en toe een makreel, lekkerbekje of gerookte paling goed smaken.

Geen opmerkingen: