donderdag, oktober 27, 2005

Jong blijven.

Gisteren zat er bij de plaatselijke huis-aan-huis krant een bijlage. Deze was speciaal voor 50-plussers: voornamelijk gevuld dus met advertenties van zorgverleners, hulpmiddelen, brommobielen en de extra comfortabele bedden en stoelen die je als oudere kennelijk aan hoort te schaffen.

Tevens stonden er een aantal interviews in met provinciegenoten die de vijftig gepasseerd waren en die allemaal hetzelfde setje vragen mochten beantwoorden. Over één van die vragen verbaasde ik me wat.

"Inversteerd U in jong blijven" werd er gevraagd. De meesten beweerden dat ze dat inderdaad deden. Vooral door veel te sporten, voornamelijk in de vorm van fietsen.
Vreemde manier om jong te blijven: de enige manier om dat voor elkaar te krijgen is volgens mij de tijd stil zetten.

Je kunt wel proberen je zo lang mogelijk zo jong mogelijk te blijven voelen, gezond te blijven. Maar hoeveel je ook investeerd: op een gegeven moment wordt je toch wakker en denkt "zoveel geïnvesteerd in jong blijven en nu ben ik toch weer een jaar ouder".

Ik ga zo maar weer eens een stukje fietsen. Niet om jong te blijven, maar om gezond te blijven. En dat helpt dan, samen met de juiste mentale instelling, beter om me ondanks het feit dat ik elke dag weer een dag ouder ben jong te blijven voelen dan die advertenties die me brommobielen en relaxfauteils met opsta-hulp willen aanpraten.

Geen opmerkingen: