woensdag, oktober 26, 2005

Grote en kleine goede doelen.

Vanavond was op televisie de actie voor de slachtoffers van de aardbeving in Pakistan te zien. Op dit moment (23:15 uur) is de tussenstand ruim € 21 miljoen. Ook morgen kan er nog gebeld worden. En niemand zegt dat je niet mag storten op giro 800800 als je niet gebeld hebt.

Als je het vergelijkt met de opbrengst van de actie na de tsunami is dit eigenlijk een bedroevend resultaat. Indertijd werd een bedrag van ruim € 112 miljoen opgehaald. Terwijl deze ramp eigenlijk veel groter is. Weliswaar zijn er volgens de tot nu toe bekende cijfers minder mensen omgekomen, maar het aantal daklozen en gewonden is vele malen groter. Bovendien staat de winter voor de deur.

Spoed is dus geboden om te voorkomen dat het dodental nog explosief stijgt op het moment dat de winter echt invalt. Als dat gebeurd wordt het nog moeiljker om de dorpen in de bergen te bereiken waar mensen ook nu al de nacht in de openlucht moeten doorbrengen bij temperaturen rond of onder het vriespunt.

Dergelijke grote rampen kunnen soms kleine persoonlijke rampen op de achtergrond dringen. Zoals het geval van Patricia Vlasman die op 3 oktober meedeed aan win 't en in 't. Niet om er financieel beter van te worden, maar in de hoop geld bij elkaar te krijgen voor de behandeling van haar hartkwaal in de Verenigde Staten. Een behandeling die in Nederland niet wordt uitgevoerd, door de ziektekostenverzekeraar niet vergoed wordt en die voor haar het enige alternatief is voor een risicovolle harttransplantatie. Helaas won ze niet.

Nu wordt er een benefietconcert georganiseerd in de Heineken Music Hall op 9 november. Voor een uitgebreider verhaal hierover kun je bij Beau kijken.

Als je van muziek houdt en dat een keer wilt combineren met een goed doel op kleine persoonlijke schaal kijk dan eens of je 9 november naar het benefietconcert kunt gaan.

En als dat niet lukt kun je je steentje bijdragen door voor een stukje promotie te zorgen: om te voorkomen dat een belangrijk deel van de opbrengst opgeslokt wordt door reclamekosten wordt hier verder niet voor geadverteerd!.

Geen opmerkingen: