woensdag, januari 25, 2006

Vertrouwen in de politiek.

Dat had ik dus toch al niet zoveel maar nu is het nog een flink aantal punten verder gezakt. Volgens een onderzoek waarvan de resultaten in handen kwamen van RTL-nieuws wordt er door de Tweede Kamerfracties op grote schaal gesjoemeld met de boekhouding.

Partijen krijgen per kamerlid € 116.000. Dat geld is bedoeld voor ondersteunend personeel. Ze geven het echter aan veel zaken uit waarvoor deze subsidie (een andere naam kan ik het niet geven) niet bedoeld is.

De LPF betaalde er ook een verkeersboete van, de VVD wilde ook zo'n boete declareren en voerde bovendien € 12,000 op aan kosten die door Europarlementariërs waren gemaakt. Het CDA diende voor maar liefst ruim € 32.000 aan verkeerde declaraties in, ondermeer voor een mediatraining voor nog niet eens officieel beëdigde kamerleden en een cadeau van € 2000 voor de kersverse premier.

Als ik ontvangen subsidies aan iets anders uitgeef dan waarvoor ze bedoeld zijn heb ik heel wat uit te leggen. En als een werkgever boetes voor zijn werknemers voor zijn rekening neemt dient hij deze als loon te verantwoorden en er loonbelasting over te betalen; zouden de politieke partijen dat wel keurig gedaan hebben?

Ze zullen zich er wel weer uitkletsen. Hoewel; ik kan me een ander geval herinneren met gepeperde declaraties wat de betrokkene er toe noopte zijn functie neer te leggen. Dus misschien is er nog hoop.

Geen opmerkingen: