woensdag, februari 08, 2006

Handhaving.

In de plaats waar ik woon zijn een aantal stadswachten na een aanvullende opleiding benoemd tot "handhavers". Dit betekend dat ze voor een aantal overtredingen bekeuringen mogen uitschrijven. Het gaat dan over het op straat gooien van afval zoals fritebakjes, lege broodzakjes en frisdrankverpakkingen, maar ook een peuk of je kauwgum kan je maar beter niet meer op straat gooien (dat betekend dus eigenlijk een rookverbod op de openbare weg of een blikje voor de peuken in je jaszak want alleen in het winkelcentrum staan ruimschoots prullebakken (als je daar je peuk in gooit moet je trouwens weer uitkijken dat je geen bon krijgt wegens poging tot brandstichting). Een en ander kan je een bon van € 75 opleveren.Ook het niet opruimen van hondepoep kan je duur te staan komen.

Een ander punt van aandacht is het fietsen in het voetgangersgebied van het winkelcentrum. Ik vind het allemaal prima.

Waar ik me echter over verbaas is dat in het informatieblad van de gemeente vervolgens bij de bekendmaking van het een en ander het volgende wordt gemeld: " 's ochtends om half negen scholieren gaan bekeuren in het centrum zou te makkelijk zijn. En het gaat ons vooral om zaken die door het publiek als hinderlijk ervaren worden. Zo vroeg is er niemand die van die fietsers last heeft"

Oh? Ik ga, juist omdat het dan nog rustig is, vaak zodra de supermarkt om 8 uur open is boodschappen doen (en ik ben lang niet de enige) en heb dan wel degelijk last van scholieren die 5 - 6 man breed zo hard mogelijk door het winkelcentrum fietsen zonder ook maar ergens rekening mee te houden. Bovendien lijkt het mij niet echt slim om publiekelijk bekend te maken dat er toch niet opgetreden gaat worden.

Geen opmerkingen: