maandag, april 10, 2006

Fantastische plannen.

Minister Peijs heeft, na het niet zo goed verlopen van de invoering van 80 kilometer als maximumsnelheid op plaatsen waar vaak files ontstaan, nog eens nagedacht over de aanpak van het file probleem. Dat leidde tot wat interessante plannen.

Haar idee om in de rijopleiding een onderdeel op te nemen dat beginnende bestuurders moet leren hoe ze extra filevorming kunnen voorkomen als ze in een file terecht komen vind ik zo gek nog niet. Het niet openen van bruggen op filelocaties lijkt me ook een zinvol idee, hoewel de scheepvaart er vermoedelijk wat minder blij mee zal zijn.

Het plan voor langere invoegstroken zodat vrachtwagens beter op snelheid kunnen komen voordat ze invoegen kan best eens gunstig uitpakken. Ook het plan om ongevallen niet meer op de vluchtstrook maar op de afrit of een parkeerplaats af te handelen kan helpen, alleen hoop ik wel dat ze er dan nog aan toevoegt "voor zover mogelijk": kilometers rijden met een flink beschadigde auto om een parkeerplaats of afrit te bereiken lijkt me ook niet ideaal.

Het voorkomen van kijkfiles door de hulpdiensten hun zwaailichten uit te laten doen, of door zo snel mogelijk een "antikijkfilescherm" neer te zetten roept bij mij al wat meer vraagtekens op. Zal zo'n scherm niet juist de indruk wekken dat er iets zeer heftigs aan de hand is en zo de mensen uitnodigen om nog meer hun best te doen een glimp op te vangen? Met tot gevolg nog minder aandacht voor wat er op hun eigen rijstrook gebeurd?

Het plan om toe te staan om (wat nu af en toe illegaal gebeurd en wat zij dus kennelijk wil legaliseren) ingeval van file de autoweg via de vluchtstrook te verlaten (kennelijk weet de minister niet dat het verlaten van de snelweg uitvoegen heet; er wordt hardnekkig gesproken over invoegen via de vluchtstrook) krijgt van mij echter geen applaus. De vluchtstrook is voor pech- en andere noodgevallen, verkeer toestaan er gebruik van te maken kan dus tot behoorlijk gevaarlijke situaties leiden, terwijl een pechgeval op de vluchtstrook er toe zal leiden dat iedereen weer moet gaan invoegen op de hoofdrijbaan en de chaos dus juist nog groter wordt.Ook zal dit tot gevolg hebben dat ook op de vluchtstrook een aardige file kan ontstaan, daarmee hulpdiensten die op weg zijn naar een eventuele oorzaak van een file de doorgang onmogelijk makend of op zijn minst ernstig belemmerend. Verleng dan de uitvoegstroken, compleet met een ernaast liggende vluchtstrook.

Het meest fantastische plan is echter het voorstel om gebruik te gaan maken van mobiele (midden)bermen. Je gaat dan dus eerst een extra brede weg aanleggen, stopt vervolgens een grasveld in een beweegbare bak (hoe goed dat werkt kan in de Arena bewonderd worden) en rolt die bak over de extra aangelegde wegbreedte. Dat lijkt mij een spectaculair geldverslindende constructie. Mevrouw Peijs is even de draad kwijt: zoiets bestaat namelijk allang maar in een aanmerkelijk simpeler en dus minder geldverslindende uitvoering: heet filestrook: als het druk is hek open en strook in gebruik, is het weer rustig dan gaat het hek weer dicht en kan de strook niet gebruikt worden. Een beweegbare (midden)geleider lijkt mij dus afdoende maar Mevr. Peijs wil de hele (midden)berm in beweging zetten.

Geen opmerkingen: