woensdag, april 12, 2006

Jouw geld is mijn geld. (maar niet heus)

Minister de Geus is er voorstander van om volgend jaar de premies voor w.w. en WIA te verlagen. Het kabinet, en vooral minister Zalm, is hier echter tot op heden fel op tegen.

Niet omdat er te weinig aan premies binnenkomt: de fondsen hebben de afgelopen jaren enorme vermogens opgebouwd omdat de premies al jarenlang hoger zijn dan voor het betalen van de uitkeringen noodzakelijk is. Vakbonden en de Kamer roepen dan ook al jaren om een premieverlaging. Maar nee, dat kan absoluut niet: als de premies omlaag gaan stijgt het financieringstekort. Want hoewel Zalm met zijn vingers niets uit de werknemersverzekeringspot kan graaien tellen de premies wel als inkomen van de staat (en de uitkeringen als uitgaven) Als de premies dus hoger zijn dan de uitkeringen houdt Zalm op papier een stuk inkomen over dat het financieringstekort omlaag brengt.

Dat is leuk voor hem, maar zijn gegoochel interesseert mij als premiebetaler bar weinig. Ik ben best bereid te betalen voor wat ik krijg. Maar niet om Zalms plaatjes wat mooier te laten lijken.

Als ik (bij wijze van voorbeeld)duizend euro per maand binnen krijg en er twaalfhonderd uitgeef heb ik tweehonderd te kort. Mijn moeder hoort bij de familie maar het feit dat zei duizend euro binnenkrijgy en er maar achthonderd uitgeeft veranderd niets aan mijn tekort, ik mag namelijk niet aan het geld van mijn moeder komen. Net zo min als Zalm aan het geld van de verzekeringsfondsen mag komen.

Overigens is het financieringstekort over vorig jaar inmiddels al bijgesteld naar 0,3% en lijken we hard op weg naar een financieringsoverschot terwijl andere landen nog steeds moeite hebben zich aan de norm van 3% voor deelname aan de Euro te houden.

Geen opmerkingen: