zaterdag, april 29, 2006

Koninginnedag.

Het wordt veronderstelt vandaag een feestje te zijn. Helaas denkt de gemeente waar ik woon daar geheel anders over. Het is maar lastig al die activiteiten. Vorig jaar was dat al reden om Koninginnedag maar helemaal te schrappen want drie feesten achter elkaar was toch wel erg vervelend voor de winkeliers in het centrum. Beter om alles op 1 dag te vieren en dat werd dan bevrijdingsdag.

Dit jaar heeft men het anders aangepakt: de activiteiten zijn buiten het centrum geplaatst. Met tot gevolg dat er in het winkelcentrum niets te doen is, de helft van de winkels is bovendien dicht (die zouden dus in ieder geval al geen last van activiteiten hebben gehad). Aan een kant van het centrum vind de gewone zaterdagmarkt plaats (waar ook ongeveer eenderde van de kramen afwezig is), aan een andere kant wordt op een pleintje de kinderrommelmarkt gehouden, opgeleukt met een dj die met een installatie waarmee je een flinke huiskamer met geluid kunt vullen wat sfeer probeert te brengen. Helaas voor hem is een plein geen huiskamer en is hij dus alleen hoorbaar als je recht voor de installatie staat.

En dan is helemaal aan de andere kant van het centrum de "grote" rommelmarkt (van een vrijmarkt is hier helemaal geen sprake: je moeteen plaats reserveren en er flink voor in de buidel tasten). Alles bij elkaar een goede honderd stands, waarvan minimaal de helft bezet is door professionele handelaren. Voor de kinderen staan er een stel springkussens (waarom eigenlijk hier en niet bij de kinderrommelmarkt?), door degenen die een zwemdiploma hebben kan met kano's de vijver onveilig worden gemaakt en om het allemaal wat feestelijker te laten ogen staat er een frietkraam en een vrachtwagen met een podium waarop twee groepen hun muzikale kunsten vertonen met daartussenin pauzes die langer zijn dan de optredens want ze moeten de hele dag nog.

Gelukkig zijn er deze keer wat meer straatmuzikanten dan hier gebruikelijk is op een normale zaterdag, dat geeft de dag toch nog een beetje en bijzonder tintje. Maar binnen een uur had ik het wel bekeken. De plantenman stond er gelukkig nu wel dus ik heb 5 tomatenplanten voor niet meer dan 5 euro (bij een tuincentrum kosten ze meestal minstens het dubbele). Courgette en komkommer had hij helaas niet bij zich, die zal ik dus binnenkort toch bij het tuincentrum moeten halen.

Nee, ik ben niet sikkeneurig, ik vind het alleen zo jammer: er is hier eigenlijk nauwelijks iets speciaals aan deze dag terwijl ik me van vroeger hele mooie Koninginnedagen kan herinneren.

Geen opmerkingen: