woensdag, mei 03, 2006

Slinger.

Ik had ooit al iets gelogd over de geplande fietsbrug over een van de belangrijkste toeganswegen hier. Doordat het fabriceren van de staalconstructie wat langer duurde dan verwacht en men vervolgens liever niet in de winter hiermee aan de gang ging is pas nu met de uiteindelijke opbouw van het ding begonnen.

Gisteren kwam ik er langs en verbaasde me over de breedte van de klaarliggende brugdelen. De brug zou tweeëneenhalve meter breed worden (wat voor tweerichtingsverkeer al niet al te breed is). Maar als ik nu de brugdelen zie liggen krijg ik sterk de indruk dat die 2 1/2 meter van leuning tot leuning is en aangezien die schuin naar buiten staan is het brugdek zo te zien nauwelijks meer dan twee meter breed. En daar moeten dan straks van twee kanten voetgangers, fietsers, bromfietsers, al dan niet gemotoriseerde rolstoelen en dergelijke overheen. En dat met een complete dubbele s-bocht in het parcours die het geval inmiddels officieel de naam "de Slinger" heeft opgeleverd terwijl onofficieel ook wel van de spaghettisliert wordt gesproken.

Ik dacht het al eerder maar weet het nu wel zeker: we kunnen er gewoon op wachten tot ergens in die s-bochten een stevige frontale botsing plaatsvindt. En dan mag de ambulance broeder de brancard en andere benodigdheden ook die brug op gaan slepen.

De gemeente hier wil met diverse verkeersmaatregelen de afwikkeling van de verkeersstromen weer meer de verantwoordelijkheid van de weggebruikers maken zodat deze weer gaan kijken, anticiperen, rekening met elkaar houden en gaan nadenken bij wat ze doen. Misschien zou het goed zijn als de gemeente dat laatste eerst zelf eens deed?

Geen opmerkingen: