zaterdag, juni 24, 2006

TT

Vanmorgen vroeg op (kwart voor zes op zaterdag mag ik toch wel vroeg noemen hè) want vandaag is de TT. Niet dat ik naar Assen ga: vroeger ben ik er vaak geweest maar de toegansprijzen zijn sinds begin jaren tachtig fors gestegen en inmiddels ben ik erachter dat de race op tv eigenlijk veel beter te volgen is. Ik moest eerst nog wat boodschappen doen en wilde beslist niet te laat voor de tv zitten.

Gelukkig wordt de TT ook door de NOS volledig uitgezonden zodat ik niet naar het meestal nogal belabberde commentaar bij Eurosport hoef te luisteren. Maar misschien dat ik zo toch naar de BBC overschakel voor de MotoGP.

Inmiddels zijn de boodschappen gedaan, gelijk op de spaarkaarten van de supermarkt een karaf met zes glazen opgehaald: het schijnt weer mooi weer te worden dus een kan om een flinke hoeveelheid limonade met ijsblokjes mee naar het terras te kunnen slepen leek me wel handig.

De eerste twee klassen hebben inmiddels geraced. In de 125 cc bleef het tot het eind toe spannend met drie rijders die vochten om de eerste plaats. In de laatste ronden kwam Kallio, die rondenlang als derde achter Bautista en Gadea rondreedt naar voren wat Bautista als leider in het kampioenschap niet op zich wilde laten zitten. In de laatste bocht voor de finish deed deze nog een alles of niets poging om alsnog voor Kallio te komen. Het werd niets: hij moest een stuk door het gras en verloor daardoor zoveel snelheid dat hij op de streep zijn teammaat Gadea ook nog voorbij zag komen. (hij zal wel gedacht hebben "bedankt maat")

In de 250cc zat de spanning vooral in de strijd om de 2e en 3e plaats. Lorenzo reedt al vrij snel weg bij zijn achtervolgers terwijl ook de rest van het veld behoorlijk uit elkaar getrokken werd. Alleen DeAngelis en Dovioso (de leider in het kampioenschap) bleven tot het einde toe bij elkaar, maar ondanks verwoedde pogingen van Dovioso bleef DeAngelis tot aan de streep voor en veroverde daarmee de 2e plaats.

En de Nederlanders? In de 125cc was Litjens op de 19e plaats de beste Nederlander, in de 250cc viel die eer te beurt aan Raymond Schouten die 20e werd voor de andere Nederlanders die de plaatsen 21 tot en met 23 in beslag namen. De Nederlands kampioen in deze klasse, Smeets, deed niet mee: deze gaf de voorkeur aan de vanmiddag na de MotoGP in het bijprogramma verreden race voor het Europees Kampioenschap waarvoor hij dit seizoen alle wedstrijden rijdt.

Geen opmerkingen: