woensdag, augustus 16, 2006

Googel je wel correct?

Google is het namelijk niet eens met de gebruikelijke uitleg van het werkwoord "googelen". Volgens Google is dat niet "het zoeken (naar informatie) op internet", maar moet daar beslist bij staan "met gebruik van Google"

Mediabedrijven wereldwijd zijn door het bedrijf aangeschreven met een waarschuwing voor verkeerd gebruik van het werkwoord. "Het is voor ons belangrijk ons merk te beschermen, als mensen spreken over googelen willen we zeker weten dat ze bedoelen zoeken met Google en niet met een andere zoekmachine" aldus hun merkenrechtenadvocaat.

Het lijkt mij wat laat om het algemeen spraakgebruik nog te veranderen. Ik zie het niet zo snel gebeuren dat mensen gaan zeggen "ik heb even ge-msn-searched / gealtavistaat / ge-vindenpuntnl't of iets dergelijks. Lijkt mij dus een zinloze, geldverspillende actie. Bovendien snap ik niet helemaal waar ze zich druk over maken: ik ken weinig mensen die zeggen "ik heb even gegoogeld met ..." dus hun naam is de enige die in het algemeen genoemd wordt. Dat lijkt me alleen maar goed voor hun naamsbekendheid.

Geen opmerkingen: