zondag, augustus 06, 2006

Groenvoer.

Ik lijk de laatste tijd wel een konijn: ik leef voornamelijk op groenvoer. Door de warmte schoten de sla en de andijvie door, dus die moesten eerst op, maar ook koolrabi kan niet goed tegen de warmte, wordt dan hard met een gronderige smaak dus die moest ook op. De boontjes leveren nu het wat is afgekoeld en er wat regen valt hun oogst ook in rap tempo op en ook de worteltjes en bietjes doen hun best om me van nog meer groente te voorzien. Tegen de komkommers is niet op te eten en de courgette levert om de dag een vrucht van 6-800 gram op.

Gisteren heb ik dus een pond worteltjes verorberd, vandaag ligt weer een pond boontjes klaar en in de vriezer zitten al de nodige porties andijvie en bietjes. En geen aardappel bij de worteltjes en de boontjes: ik heb nog viereneenhalve komkommer liggen met een totale lengte van meer dan anderhalve meter dus dat betekend iedere dag komkommersalade. En dan een kwart tot een halve courgette, gevuld met gehakt, tuinkruiden en champignons om de maaltijd compleet te maken.

De rest van de courgettes gaat in plakjes of blokjes in de vriezer waar ze gezelschap krijgen van vrachten bramen. Die bramen kunnen duidelijk beter tegen de droogte en warmte dan de aardbeien: ze zijn een stuk vroeger rijp maar er zit nog meer aan dan andere jaren terwijl bij de aardbeien de tweede bloei nauwelijks nog wat heeft opgeleverd. De tomaten worden ook niet groot dit jaar, maar er zitten er wel meer dan genoeg aan: dat wordt straks weer tomatensoep/puree/sap maken en invriezen.

Als nu ook de bloemkolen nog wat op willen schieten ziet de groenteboer mij voor eind september helemaal niet meer (de aardappels krijg ik voor de deur afgeleverd: er rijdt hier een oude baas rond met eieren en aardappels).

Straks maar eens voor de laatste keer de rabarber plunderen en een gedeelte vanavond door de vla gooien en de rest weer invriezen. Ik ben hard toe aan een grotere vriezer, maar dat roep ik ieder jaar. Door ruimtegebrek in de keuken komt het er echter nooit van. Misschien moet ik er toch eens over gaan denken om een grote vrieskist in de logeerkamer te parkeren, daar heb ik geaarde stopcontacten, maar dan kan ik beter eerst een keer uitmeten of die onder het uitschuifbare plateau dat het logeerbed vormt past. Het is hardstikke leuk (en lekker) zo'n eigen groentetuintje, maar zoals je ziet levert het ook weer zo zijn eigen problemen op.

Wat eten jullie vanavond?

Geen opmerkingen: