vrijdag, augustus 04, 2006

Zinkend schip.

Ratten schijnen haarfijn aan te voelen wanneer een schip zinkende is en het tijd wordt het te verlaten. Nu maak ik er geen gewoonte van om mensen met ratten te vergelijken, maar ik kon de associatie met deze uitspraak niet negeren toen ik in het journaal hoorde dat na het besluit van Boris om na de verkiezingen de politiek vaarwel te zeggen ook Loesewies bekend maakt dat ze na de verkiezingen niet in de Kamer zal terugkeren.

Hun bekendmakingen lijken me zo bezien een stevige tactische blunder in de verkiezingsstrijd. Zouden ze een vooruitziende blik hebben en beseffen dat D66 na de verkiezingen toch geen stoeltjes in de Kamer meer zal hebben waarop ze plaats kunnen nemen en is dit een poging de eer aan zichzelf te houden? Waarbij het effect dat deze vlucht uit het zinkende schip op de verkiezingscampagne heeft ze geen barst interesseert?

Update: de uittocht lijkt in een stroomversnelling gekomen. Ook Lambrechts houdt het voor gezien en Bert Bakker denkt er over het voorbeeld te volgen. Nog even en Pechtold moet gaan hopen dat ze níet meer dan één zetel krijgen, hij heeft straks helemaal niemand meer over om er op te zetten.

Geupdate update: Bert Bakker heeft inmiddels besloten toch te blijven. Hij beargumenteerde dit in zijn verklaring als volgt: "De laatste dagen en weken heb ik mij intensief beraden op de vraag of ik mij voor een nieuwe periode wil kandideren. Ik wilde dat alleen doen wanneer ik voor mijzelf overtuigd zou zijn dat D66 nog steeds een unieke rol in de Nederlandse politiek te vervullen heeft, én dat ik daar zelf een vooraanstaande rol in kan en wil spelen."
Nogal optimistisch om een unieke rol te verwachten van een partij die het in de peilingen steeds slechter doet en met moeite nog 2 zetels haalt in de laatste peilingen.

Pechtold is echter de grootste optimist: die verwacht de huidige zes zetels te behouden en er zelfs nog één a twee bij te krijgen. Vermoedelijk gelooft hij ook nog in Sinterklaas, de Kerstman en de Tandenfee en verwacht hij dat die hem gezamelijk te hulp zullen snellen.

Geen opmerkingen: