dinsdag, september 19, 2006

Boekje.

Zojuist stond de postbode voor de deur met een pakje. Een pakje dat ik inderdaad verwachtte: het bevatte de nieuwe uitgave in de reeks Nederlandse Fauna te weten nummer 7 "De dagvlinders van Nederland". Een grootformaat pil van 382 bladzijden. Geen boek voor wie het gaat om de plaatjes van vlinders of die alleen wil opzoeken welke vlinder hij gezien heeft, daar zijn betere gidsen voor.

Dit is een boek met alle gegevens van alle in Nederland voorkomende dagvlinders: hoe vaak ze voorkomen, of de aantallen gelijkblijven of toe- danwel afnemen, waar ze voorkomen, in welke tijd van het jaar, wat eventuele bedreigingen voor de soort zijn en nog veel meer. En dat allemaal verluchtigt met de nodige grafieken en verspreidingskaarten. Maar geen beschrijvingen van vlinders: er wordt aangenomen dat je op het moment dat je dit boek ter hand neemt al weet welke vlinder je hebt gezien en meer achtergrond informatie zoekt. Tevens is het boek bedoelt als informatiebron voor terrein beheerders die er de informatie uit kunnen halen die nodig is om een terrein voor een zeldzame soort geschikt te houden of zelfs te maken.

De vorige uitgave van een dergelijk boek, de Atlas van de Nederlandse dagvlinders, dateert alweer uit 1989 zodat het hoog tijd werd voor een atlas met de nieuwste gegevens. Ook ikzelf heb aan het tot stand komen meegewerkt door het jaarlijks insturen van de lijsten van vlinders die ik had gezien. (tot mijn verrassing zag ik in de lijst met waarnemers trouwens dat ik niet de enige van mijn achternaam was, terwijl deze toch niet veel voorkomt waren er maar liefst 3 mensen met deze naam in de lijst vertegenwoordigt).

Interessant dit boek? Voor mij wel. Voor iemand die vooral van het mooie van vlinders wil genieten waarschijnlijk een stuk minder: het geeft vooral een heleboel achtergrondinformatie en weinig plaatjes. Maar juist die achtergrondinformatie vind ik ook interessant, zeker als ik een minder vaak voorkomende vlinder zie. Het is geen boek om te lezen, maar de komende tijd zal ik zeker de informatie over de vlinders die ik hier in mijn achtertuin tegenkom een keer doornemen.

Kort samengevat: ik ben heel blij met een boek waar de meesten van jullie mogelijk geen bal aan vinden en waar ik dan ook nog 45 euro voor betaal ;)

Geen opmerkingen: