maandag, september 18, 2006

Oogsttijd.

Voor degenen die mijn logjes over maatregelen van het kabinet niet zo kunnen volgen of niet interessant vinden een geruststelling: dit gaat niet over het feit dat volgens het kabinet nu de tijd is aangebroken om te oogsten, om het zoet te gaan verdelen.

Nee, ik heb vandaag weer het een en ander uit de tuin getrokken. In de eerste plaats de bloemkoolplanten. Die hebben het dit jaar met eerst teveel warmte en daarna teveel water slecht gedaan. Uit de twaalf planten zijn met moeite net genoeg bloemkooltjes ter grootte van een pingpongbal te halen om een maaltje te hebben voor één persoon.

De tomaten hebben het echter een stuk beter gedaan, daar heb ik vandaag weer een kilo of vijf afgeplukt. Er staat nu dus een pan met een liter of 6 "basis voor tomatensoep" op het vuur. Het meeste daarvan zal als porties van ongeveer een halve liter in de vriezer belanden, maar vanavond eet ik soep vooraf, als hoofdgerecht bloemkool met aardappels en een verse worst en als toetje volgt dan nog een portie yoghurt met wat zo ongeveer de laatste bramen zullen zijn die dit jaar nog van de struik zullen komen.

Morgen maar weer een flinke partij bietjes en worteltjes rooien en klaar maken voor de vriezer. Die moet ik trouwens eerst wat leger zien te krijgen dus zal ik eerst de aarbeien en bramen in jam om moeten zetten.

Zo'n eigen tuin geeft zoals jullie zien een hoop drukte. Maar aan de andere kant bespaart het me een hoop loopjes naar de groenteboer (en het nodige geld dat anders bij diezelfde groenteboer in de kassa zou belanden) en ik heb er een verder een hoop plezier van. Het kan dus wel uit, zeker het plezier weegt tegen een hoop op.

En nu ga ik weer even in de soep roeren en proeven of de kruiden goed uitgebalanceerd zijn.

Geen opmerkingen: