dinsdag, oktober 10, 2006

Het blijft oppassen geblazen.

Vanaf morgen komt mijn moeder weer een paar dagen logeren en helpen de tuin winterklaar te maken. Zo te zien hebben we daar gelukkig redelijk goed weer bij.

Er moest dus het een en ander extra ingekocht worden. Een flesje wijn voor moeders, wat koekjes voor bij de koffie (ik houd het zelf meestal bij biscuitjes) een voorraad chips voor 's avonds (vaste gewoonte: om een uur of tien nog een kopje thee met een zakje chips erbij), extra beleg, wat extra vlees, fruit en koffie. Na een uitgebreidde rondgang kwam ik dus met een behoorlijk volle kar bij de kassa.

En daar ging zo ongeveer alles mis wat mis kon gaan. Eerst was de kassarol op. Een nieuwe er in was niet zo'n probleem, maar toen kon ze de kassa niet meer vrij krijgen. Toen dat verholpen was werd alles langs de scanner gehaald en rolde er een kassabon uit. Een blanko kassabon wel te verstaan: de rol zat er achterstevoren in. Na wat gegoochel met de kassarol en het driftig op toetsen omdrukken door een wat meer ervaren collega was daar dan eindelijk de kassabon. Met een totaal van ruim 52 euro.

Nu heb ik een vreemde tik: eigenlijk zonder het bewust te doen houd ik in mijn hoofd bij hoeveel het ongeveer is en mijn hoofd beweerde met grote stelligheid dat het een euro of 40 moest zijn. De kassabon dus maar eens controleren (na eerst betaald te hebben, eerder wil die printer de kassabon niet loslaten). Tot mijn verbazing kwam ik halverwege ineens een krat Amstel halve liters tegen a raison van twaalf euro en zesennegentig cent. Ik drink geen bier, mijn moeder ook niet en als ik een krat bier wilde dan had ik hem wel in het wagentje gezet maar hoe ik ook keek: geen krat te bekennen.

Ook dit werd na wat gehannes met de kassa van de servicebalie weer geregeld: hij moest wel eerst de winkel in om de streepjes code van de krat die ik niet had op te zoeken zodat hij hem weer uit de kassa kon halen.

Ik heb al eerder zoiets gehad: toen deed kennelijk het piepertje van de scanner het even niet want de diepvriespizza werd er een paar keer langs gehaald tot de piep weerklonk. Waarna er 5 pizza's op de bon stonden.

Ik ga er dus nooit van uit dat dat scannen van mijn aankopen wel goed zal gaan: het blijft oppassen geblazen anders ben je zomaar een keer duur uit bij je goedkope supermarkt.

Geen opmerkingen: