vrijdag, oktober 27, 2006

Warm.

Dat was het vandaag zeker. Tijdens een wandeling heb ik op een gegeven moment de jas maar in de tas gestopt. Die wandeling was ik trouwens eigenlijk wat te laat gaan maken, het begon bewolkt te worden en het begon wat harder te waaien. Waarschijnlijk was dat ook de reden dat mijn voornemen om wat vlinders te fotograferen mislukte: ik weet op een aantal plaatsen veel klimop te staan en die staat nu in bloei. Daar komen zo laat in het jaar nog vrij veel atalanta's op af.

Er vliegen trouwens nog buitengewoon veel vlinders, waar ik anders in oktober nog maar af en toe een enkele vlinder zag zie ik ze nu nog regelmatig en dat begint net als de temperaturen zolangzamerhand records op te leveren. Niet alleen was september de warmste september in 300 jaar en was het vandaag de warmste dag ooit zo laat in het jaar terwijl oktober in zijn geheel in de top drie gaat eindigen (ook de andere twee podiumplaatsen zijn voor jaren in deze eeuw: 2001 en 2005), ook de laatste vliegdata van vlinders in mijn tuin schuiven zolangzamerhand behoorlijk op.

Zo zag ik 17 oktober nog een klein koolwitje dat ik tot nu toe nooit later had zien vliegen dan 15 oktober. De atalanta zag ik 26 oktober nog en daarvoor stond het record op 22 oktober en de gehakkelde aurelia die ik nog nooit na 6 oktober zag kwam ik nu nog op 11 oktober tegen. Alleen de kleine vos, die ik 26 oktober ook nog zag, moet nog even zijn best doen voor een nieuw record: in 2004 zag ik die nog op 29 oktober (in andere jaren trouwens ook nooit later dan 22 oktober, die ene in 2004 was duidelijk een uitschieter). Maar niet alleen de waarnemingsdata zijn behoorlijk laat in het jaar, ook de aantallen zijn uitzonderlijk: nog nooit heb ik in de tweede helft van oktober iets anders gezien dan af en toe een enkel exemplaar en nu kom ik soms nog 5 vlinders tegelijk tegen.

Geen opmerkingen: