donderdag, januari 25, 2007

Dag acceptgiro?

Als het aan drie grote banken ligt verdwijnt de acceptgiro binnen afzienbare tijd geheel. Het is de bedoeling een digitale nota in te voeren. Via email of sms krijg je dan een melding dat er een nota is die je vervolgens op de internetpagina van je bank kunt inzien. En via internetbankieren kun je hem tenslotte nog betalen ook.

Handig hè? Het scheelt bedrijven een hoop geld dat nu wordt uitgegeven om jaarlijks miljoenen rekeningen per post te verzenden. En de banken worden er ook niet slechter van want de verwerking van de betalingen wordt een stuk eenvoudiger en dus goedkoper. Tel uit je winst.

Het is de bedoeling dat vanaf eind dit jaar de acceptgiro langzaam geheel verdwijnt. Ik mag hopen dat dat dan inderdaad héél langzaam is. Ik ken namelijk nogal wat mensen waarvan ik hoop dat ze nog heel wat jaren meegaan en die totaal geen benul hebben van computers, internet en internetbankieren en die ook geen enkele interesse hebben dat nog te gaan leren. Sommigen hebben niet eens een mobieltje en zouden de rekeningen dus niet eens kunnen ontvangen, laat staan betalen.

Bovendien heb ik bijvoorbeeld een bankrekening en twee girorekeningen en maak ik graag zelf uit van welke rekening een nota betaald wordt. Kan ik dat nog steeds zelf bepalen als de nota al direct bij de bank binnenkomt en dan besluiten dat ik hem toch per giro wil betalen? En hoe zit dat met die stroom acceptgiro's van goede doelen? Komt die dan ook op die manier binnen en kan ik ze dan simpel weggooien of blijf ik tot in eeuwigheid der dagen tegen een steeds groeiende lijst aankijken van goede doelen waaraan ik nooit of maar af en toe heb gegeven?

En hoewel ik dat zelf niet als zo'n probleem ervaar kan ik me ook voorstellen dat mensen die in een financieel niet al te rooskleurige situatie verkeren er niet op zitten te wachten dat de bank de beschikking heeft over een overzicht van hun onbetaalde rekeningen.

Soms krijg ik de indruk dat de banken steeds meer naar de mening neigen dat het geld op de bank van hen is en dat ik me gelukkig mag prijzen dat ik er gebruik van mag maken. Je zou bijna gaan overwegen alles maar weer contant te gaan afhandelen. Maar zelfs dat is soms al niet eens meer mogelijk.

Geen opmerkingen: