woensdag, februari 21, 2007

Gezegend ben je met zulke "hulp".

Ik kom net bij een kennis vandaan die ik heb geholpen met zijn belastingaangifte. Ik heb gelijk ook even de zorgtoeslag en de huurtoeslag gecontroleerd. En dat was schrikken. Zowel voor mij als - nog veel meer - voor hem.

Er bleken vorig jaar namelijk wat grove fouten gemaakt te zijn bij het aanvragen. Het gaat om iemand van buitenlandse afkomst die het Nederlands heel behoorlijk beheerst maar de formulieren die de belastingdienst verstuurt en de toelichting daarop toch maar moeilijk kan doorgronden. Daarom had hij de formulieren voor de toeslagen in laten vullen bij de woningbouwvereniging die deze hulp zo vriendelijk aanboodt.

Dat had hij dus beter niet kunnen doen, want het blijkt dat ze iets aanboden waar ze totaal geen verstand van hadden. Op het aanvraag formulier werd gevraagd naar het inkomen in 2006. Dat hadden ze dus keurig ingevuld: het NETTO inkomen per 4 weken (dus niet eens per maand) in plaats van het BRUTO jaarinkomen. Met tot gevolg dat hij een mooi bedrag aan huurtoeslag en zorgtoeslag kreeg.

Die hij nu dus grotendeels weer terug kan gaan betalen. Ik hoop dat ze niet al te veel mensen op deze manier hebben "geholpen" want dat komt dan waarschijnlijk een hoop mensen duur te staan. Bij de woningbouwvereniging zullen ze wel niet aan hoeven te kloppen. En bij de belastingdienst al helemaal niet: die zal, zoals hun goed recht is, je er op wijzen dat, door wie je je ook laat helpen, uiteindelijk jij degene bent die het formulier ondertekent en dus ook degene die voor de correctheid van de gegevens verantwoordelijk blijft.

Hoewel ik er persoonlijk geen centje pijn van heb voel ik er veel voor daar even een paar koppen stevig tegen elkaar te gaan kloppen en ze te vragen waar ze nu eigenlijk mee bezig denken te zijn. Want met zulke vrienden heb je geen vijanden meer nodig.

Als je mensen wilt helpen zorg dan eerst dat je er verstand van hebt en ga niet op een dergelijke manier zitten prutsen en daarmee de mensen niet uit maar juist in de problemen helpen. Stelletje %#@&$ (zelfcensuur in werking getreden)

Geen opmerkingen: