donderdag, februari 01, 2007

Smallingerland is ook gek.

Gek op prestige projecten. Zoals de Drachtstervaart die opnieuw uitgegraven wordt naar het centrum met als één van de argumenten dat men hiermee bootjesmensen naar de stad hoopt te trekken. Die zullen wel wijzer zijn: een doodlopende vaart met in het centrum een keerkom waarna ze hetzelfde stuk vaart met dezelfde vaart terug kunnen varen. Aanleggen wordt namelijk als ik de breedte zo zie niet zo goed mogelijk: dan kan er gelijk niemand meer langs en wordt het een Lifo-systeem: last in first out. Er is wel in een mini haventje voorzien maar of dat met op de schetsen te zien nog geen 10 ligplaatsen nu veel animo zal trekken? Bovendien varieerd de doorvaarthoogte van diverse bruggen van 2,90 tot niet meer dan 1,60 meter wat me voor de meeste bootjes ook niet echt aantrekkelijk lijkt.

Of zoals de fietsbrug over de Hogeweg: een imposant ding als beeldbepalende toegang tot Drachten. Maar een onding voor fietsers: zelfs bij windstil weer kost het de nodige moeite er overheen te komen en als er wat meer wind staat moet ik gaan lopen. Toegegeven: mijn conditie is niet optimaal. Maar ik ken toch een heleboel ouderen, en zelfs wat jongeren, die een nog mindere conditie hebben. En omfietsen naar een verderop gelegen tunneltje maakt niet zo heel veel uit voor de zwaarte: daar zit ook een, weliswaar kortere, pittige helling in en je bent zo ongeveer een kilometer extra aan het trappen.

En dan nu het plan om van de Burgemeester Wuiteweg een imposante toegangsweg te maken van het station naar het centrum. Het station? Dat wenst men inderdaad nog altijd maar vooralsnog is de Zuiderzeelijn van de kaart geveegd en wordt de Hanzelijn van Lelystad naar Zwolle aangelegd. De kans dat er ooit een lijn komt die via Drachten naar Groningen gaat is bijzonder klein en de kans dat dat op enigszins afzienbare termijn gebeurt is al helemaal nihil.

Toch heeft men een visie ontwikkeld die de Burg. Wuiteweg om moet toveren in een imposante route van het station naar het centrum. Het 1e deel, het dichtst bij het centrum, waar al een aantal kantoorgebouwen staat, kan volgens de gemeente wel wat meer stedelijke bebouwing gebruiken, waarbij gedacht wordt aan het laten verrijzen van nog wat flinke kantoorpanden. Het middendeel heeft volgens de gemeente nog veel van zijn oude karakter behouden en die kwaliteit wil men behouden en zo mogelijk nog versterken.

Het gedeelte het dichts bij het gedroomde station komt in de optiek van de gemeente in aanmerking voor herontwikkeling. Men kan zich daarbij voorstellen dat het verzorgingshuis Bertilla, dat de afgelopen decennia alleen maar uitbreidde, in de toekomst minder ruimte nodig zal hebben (nooit van vergrijzing en toenemende zorgvraag gehoord kennelijk) en ziet daar voor het geestesoog als een wand een rij hoge gebouwen langs de straat staan.

Laat ik nu uit de randstad vertrokken zijn omdat al die betonwanden waartussen je je bevond me van geen kanten bevielen. En dan moet dat nu ineens hier ook zonodig komen? Wat mij betreft niet!

Geen opmerkingen: