donderdag, februari 01, 2007

Veilig?

Volgens diverse veiligheidsexperts rijden er in Nederland nog aardig wat treinen rond die doordat ze overvol zijn een gevaar voor de veiligheid opleveren. Een woordvoerder van Rover maakte van de gelegenheid gebruik tevens zijn beklag te doen over het gebrek aan comfort.

En de NS? Die verteld dat het allemaal best meevalt. Kort na de invoering van de nieuwe dienstregeling was circa 2% van de treinen overvol, maar door het herschikken van materieel en het bijhuren van wat rijtuigen uit Duitsland is dat nu nog maar 1% (wat toch altijd nog in de orde van grootte van 50 treinen per dag is). En onveilig? Nee hoor. Dat is alleen maar het gevoel van die mensen, het staan in de gangpaden en op de balkons levert geen enkel gevaar op, het materieel kan dat best aan.

De vraag of dat voor de passagiers ook geldt komt niet bij de NS op. Terwijl het voorkomt dat mensen het in de overvolle treinen benauwd krijgen, er zelfs wel mensen flauwvallen en ik zelf diverse keren heb mogen toezien hoe mensen bij de andere passsagiers op schoot belanden of massaal op het balkon tegen de vlakte gingen bij het nemen van een wissel. Want stangen of lussen om je aan vast te houden ontbreken uiteraard omdat de NS er naar streeft iedereen een zitplaats te bieden. Dat dat niet lukt is uiteraard geen reden die voorzieningen in ere te herstellen.En het een en ander is absoluut niet gevaarlijk, dat denken die mensen maar omdat ze gebrek aan comfort verwarren met gevaarlijk. Althans: dat is de stellige mening van de NS.

Mag ik even een emmer? (ook handig als je door de drukte het toilet niet kunt bereiken. Dat trouwens wel weer op slot zal zitten in verband met een mankement).

Geen opmerkingen: