woensdag, april 18, 2007

Krankzinnig.

Dat is natuurlijk in de eerste plaats het gebeurde op de Virginia Tech University.

Maar de manier waarop een aanzienlijk deel van de Amerikanen op deze gebeurtenis reageert mag wat mij betreft minstens net zo krankzinnig worden genoemd. Die vinden dit namelijk absoluut geen reden om eens over dat vrije wapenbezit na te gaan denken. Nee, dat moet hoe dan ook blijven bestaan.

Nog gekker ga ik het vinden als ik hoor dat een flink aantal van die Amerikanen het zelfs ziet als reden om juist de andere kant op te gaan en het soms zelfs ziet als reden om het dragen van wapens op school toe te staan. Want "dan was het vast niet zover gekomen omdat de schutter dan vast niet zo stom was geweest en men zich anders had kunnen verdedigen".

Een woordvoerder van de vuurwapenindustrie maakte het helemaal bont. Die verklaarde in een interview tegen de interviewer dat er helemaal geen reden voor ongerustheid of maatregelen was want "de kans dat zij nu, op dit moment, in die kamer, dodelijk getroffen zouden worden door een meteoriet was altijd nog aanzienlijk groter dan de kans dat ze het slachtoffer zouden worden van een vuurwapenincident* op een school".

Ik ben buitengewoon benieuwd waar hij die gegevens vandaan heeft. Ik kan namelijk nergens iets vinden over grote aantallen Amerikanen die om het leven komen door meteorieten en betwijfel of dat er in de hele geschiedenis van de United Stupid Armslovers meer dan een fractie van het aantal zijn dat alleen al deze week bij dit incident* om het leven kwam. En berichten over andere soortgelijke incidenten* op scholen zijn moeiteloos te vinden in de Amerikaanse geschiedenis. En dan heb ik maar niet eens over het aantal doden dat jaarlijks buiten scholen valt door vuurwapengeweld.

Om de vader van Dik Trom maar eens te persifleren: Het is een raar volk, en dat is het.

*: het is maar wat je onder een incident verstaat :(

Geen opmerkingen: