vrijdag, april 13, 2007

Melk is niet cool.

Mijn eerste gedachte was "nou dan zet je het toch in de "cool"kast.

Het blijkt dat de melkconsumptie in Nederland de afgelopen decennia gestaag is gedaald: van 101 liter per hoofd van de bevolking in 1970 tot amper vijftig liter nu. Dat schijnt te komen doordat kinderen melk niet meer cool vinden. In de kantines op scholen zie je nauwelijks kinderen met melk, maar des te meer met frisdranken als cola. Ondanks reclamecampagnes die toch grote bekendheid kregen (Joris Driepinter "drie glazen melk per dag", "Melk de witte motor" en de spotjes met de koe: "ik zei nog zo: "geen bommetje" en dergelijke) lijkt het tij niet te keren.

Toch liggen de melkproducenten niet wakker van deze ontwikkelingen want het imago van melk bij de consument blijft goed: 90% vindt het gezond en 75% omschrijft het als lekker. Alleen bij de jeugd brokkelt het imago af, maar als de jeugd het huis uit gaat en wat serieuzer wordt kunnen ze zich weer bekeren tot melk.

Daar wil de zuivelbranche wel hard aan gaan werken want melk staat qua verkoop nog steeds onder druk, er is een duidelijke verschuiving naar yoghurt en dergelijke. Niet dat dat de zuivelbranche veel uitmaakt, de gezondheid van het bedrijf staat namelijk voorop. Als mensen in plaats van melk produkten als Vivit, Optimel of het nieuwe door Campina ontwikkelde melkprodukt met 20% extra onverzadigde vetzuren gebruiken is dat ook prima. "Ook" omdat de winstmarges op deze producten veel hoger zijn aldus Campina directeur Van den Berg.

Diezelfde Van den Berg ziet hippe campagnes om de jeugd weer aan de melk te krijgen niet zitten. Hij wil zich met serieuze voorlichting op de ouders richten. En daar gaan die kinderen uiteraard naar luisteren? Je zou haast denken dat hij zelf geen (tiener)kinderen heeft.

Ook openen tientallen agrariërs met Pinksteren de deuren zodat m.n. de stadsjeugd weer kan zien waar melk vandaan komt. Want volgens Van den Berg weten veel kinderen dat niet en denken ze bijvoorbeeld dat chocolademelk van bruine koeien komt. Ook Friesland Foods (o.m. Friese Vlag) heeft soortgelijke ideeën. Ik heb nieuws voor hen: veel stadskinderen weten niet eens dat melk van koeien komt, laat staan van welke kleur; die weten niet beter dan dat melk uit een fabriek komt.

Lijkt me zeer succesvol om dat voor die kinderen aanschouwelijk te gaan maken. Ik kan de kreten al horen: "hè gatsie" of zelfs "melk is dus gewoon de pies van een koe???" (een kreet die ik daadwerkelijk van stadskinderen op een boerderij heb gehoord!). Ga dan nog maar eens proberen het weer populair te maken.

Zou het niet het simpelste zijn om gewoon de schoolmelk, die vrijwel overal geheel is verdwenen, weer terug te brengen, of toch tenminste die frisdrankenautomaat uit de schoolkantines te gooien en er een automaat met verschillende soorten melk voor in de plaats te zetten? Scheelt misschien ook een heleboel overgewicht.

Bron: AD

Geen opmerkingen: