donderdag, mei 03, 2007

Tentje bouwen.

Nee, geen tukkie doen. Maar op de Veluwe wordt het de week van Hemelvaart kamperen en dan is het toch wel handig als je een goede tent hebt. Die heb ik op zich wel, maar na ruim vijftien jaar is het beste er toch wel af. Dat hij ooit tweekleurig was en dat dit tegenwoordig nog maar met moeite te zien is vormt niet het grootste probleem. Maar vorig jaar In Bentheim liet de tape waarmee de naden van het grondzeil waren afgewerkt al los en toen ik hem gisteren even bij wijze van proef opzette zag ik dat ook de rest zolangzamerhand toch echt wat minder werd. Bovendien scheurde bij het opzetten een tweede lus waaraan de binnentent hangt spontaan af zodat de binnen tent nu wel een heel apart en heel laag model heeft gekregen.

Tijd voor een nieuwe, maar wel graag eenzelfde tent. Ik heb namelijk een koepeltent met een soort paraplusysteem: de stokken zitten er vast in en scharnieren op twee plaatsen. Het opzetten is een kwestie van de tent omhoog trekken en de scharnierpunten in hun vergrendeling drukken, het afbreken gaat net zo vlot: de binnentent blijft er gewoon in zitten, je klikt de vergrendeling los en in een paar minuten is het hele ding opgevouwen en ingepakt. Vooral toen ik nog met de motor rondtrok een ideaal systeem: zelfs in de stromende regen heb je binnen een minuut je tent staan, de binnentent zit altijd onder de buitentent en kan dus nooit nat worden en na die minuut rits je even de deur open, gooit luchtbed en slaapzak naar binnen en jezelf erachteraan en gaat keurig droog zitten wachten tot het hopelijk wat beter weer wordt.

De tentenboer in Drachten bleek dit soort tenten echter niet meer te hebben en de veel grotere tentenboer in Roden had ze ook niet en wist te vertellen dat ze uit de handel waren. Nu geloof ik dat soort opmerkingen nooit zomaar dus ben ik eens gaan zoeken bij zo ongeveer de grootste tentenboer van Nederland in Winterswijk. En zowaar: die had wel een tent met dit systeem: de Goldcamp Oklahoma Quick-up. Kennelijk net nieuw in de collectie, want leverbaar vanaf 15 maart dit jaar. Dat het inmiddels mei is kwam dus wel goed uit. De kleuren zijn anders dan van de oude (en nee, dat komt niet doordat de oude verschoten is), maar voor de rest kon het er een jongere broer van zijn.

Ik kwam dus op het lumineuze idee om op weg naar de Veluwe eerst naar Winterswijk te reizen en daar zo'n tent op te halen. Toen ik echter ging kijken wat een dergelijke reis met het openbaar vervoer precies inhield ging het lumineuze een beetje van het idee af. Ik had echter al gezien dat deze tentenboer helemaal met zijn tijd meegaat en er ook een internetwinkel op na houdt. Tentje aangeklikt en in de virtuele winkelwagen gemikt, bij de virtuele kassa gepind en als het goed is komt het ding nu binnen acht dagen bij mij aan (5 dagen zou me liever zijn, dan is hij er voordat ik dinsdag naar Rijswijk vertrek, maar het komt toch wel goed: ik heb ook nog wat buren en we nemen vaker pakketten voor elkaar in ontvangst).

Voor die € 7,95 verzendkosten die er bij de prijs kwam (die doordat hij in de aanbieding was toch al bijna de helft meeviel) bespaar ik toch mooi een hoop gereis en de daarmee gepaard gaande reistijd.

Geen opmerkingen: