donderdag, juli 05, 2007

Toekomstbeeld.

Na een dag hard werken komt Jaap thuis. Na het intoetsen van zijn burgerservicenummer gaat de deur open waarna de huis installatie meldt "Er is één persoonlijk bericht voor U ontvangen....Toets 1 voor direct afspelen, toets 2 vo.." Hij drukt al op één.De stem van zijn vrouw klinkt: ze moet overwerken, of hij alvast pizza wil bestellen. Hij snoert het systeem de mond voor het kan vragen of hij de boodschap wil verwijderen, bewaren of nog eens beluisteren. Dit meldt vervolgens dat aan de opvang is doorgegeven dat één van de ouders thuis is en dat de kinderen met de eerstvolgende shuttle thuis zullen zijn. Geschatte tijd van aankomst: over 45 minuten.

Vervolgens laat hij het systeem naar de pizzakoerier bellen.
Telefoniste: Pizza Hut, goedenavond.
Jaap: Goedeavond, ik wil vier pizza's bestellen
T.: wilt U eerst ter verificatie Uw burgerservicenummer intoetsen?

Braaf toets Jaap de cijfers in en krijgt van de telefoniste te horen dat het nummer overeenstemd met de huisinstallatie waarvandaan gebeld wordt.

T: "U bent Jaap L., Uw adres is Het Plantsoen 256, uw vaste telefoonnummer is 123987, U werkt bij xyz BV. Moeten de pizza's thuis bezorgt worden of op Uw werkadres?
Jaap: U ziet toch dat ik thuis ben, daar moeten de pizza's dan uiteraard ook heen, mag ik vier pizza's met ham, mozzarella en...
T: Ik denk niet dat dat een goed idee is meneer
Jaap: Hoezo?

T: wij zijn aangesloten op Het Systeem en ik zie in Uw gegevens dat U last heeft van hoge bloeddruk en een te hoog cholesterol, Uw ziektekostenverzekering weigert de kosten te vergoeden die een gevolg zijn van verkeerd eetgedrag en wij krijgen ook een boete als we U dergelijke voeding leveren.
Jaap: wat raadt U mij dan aan?

T: Ik zie dat de kinderen mogelijk ook erfelijk belast zijn met een risico op hoge bloeddruk, voor Uw vrouw kunt U iedere pizza bestellen, voor U en de kinderen raad ik onze pizza met magere yoghurt en sojabrokjes aan. Ik denk dat die U wel zal bevallen.
Jaap: waarop baseert U de veronderstelling dat ik dat wel zal lusten?
T: Uw vrouw heeft recent het boek "Lekker koken met soja" aangeschaft.

Jaap: nou, doe me er daar dan maar gewoon 4 van. Ik kom ze trouwens halen.
T: dat lijkt me geen goed idee, pizza's vervoeren op een motor komt de verkeersveiligheid niet ten goede
Jaap: hoe weet U nu weer dat ik motor rijdt
T: Ik zie dat Uw auto door de financieringsmaatschappij is teruggehaald omdat U achter was met de betalingen. U heeft echter ook een motor volgens de voertuigregistratie en aangezien U nog steeds benzine tankt neem ik aan dat U die gebruikt

Jaap (zucht eens diep): OK bezorg ze dan maar, hoe lang gaat het duren?
T: Ik zie dat Uw vrouw zich zojuist uitgeklokt heeft op haar werk, wij zullen er voor zorgen dat de pizza's een kwartier na haar thuiskomst arriveren, dan zijn de kinderen inmiddels ook thuis. Dat is dan zestig euro.

Jaap: prima, het nummer van mijn creditcard is...
T: dat kan ik hier ook zien, en U zit aan de limiet die voor U geldt, U zult contant moeten betalen
Jaap: OK, ik haal het wel even uit de muur voor de koerier hier is
T: Dat gaat een probleem worden, U staat rood en Uw salaris komt pas volgende week dinsdag binnen.
Jaap: #%/$&?#&$, breng die dingen nou maar, ik zorg wel dat het geld er is.
T (op ietwat ijzige toon): mag ik U verzoeken beleefd te blijven, U bent al eens veroordeeld voor belediging, een tweede aanklacht zou niet best voor U zijn

Jaap:
T: bent U er nog?
Jaap: ik was even sprakeloos.
T: verder nog iets meneer?
Jaap: uh, ja: Vergeten jullie niet de gratis flesjes cola zoals in Uw folder staat?
T: Sorry meneer, een clausule in onze vergunning verbiedt ons suikerhoudende drank te leveren aan een huishouden waarin een of meer diabetici aanwezig zijn, U kunt wel suikervrije Rivella bestellen, maar die moet uiteraard wel betaald worden.
Jaap: Hoezo diabetici? Die zijn hier helemaal niet.

T: Oh, Uw huisarts heeft U nog niet kunnen bereiken zie ik, volgens de uitslag van Uw laatste gezondsheidsrisicocontrole is Uw suiker te hoog, wilt U die Rivella nu wel of niet?

Jaap zegt "Nee" en hangt vloekend op.

Dit verhaal is deels gebaseerd op een verhaal dat eerder in een verenigingsblad verscheen. Ik vond het wel fraai illustreren dat toenemende automatisering en verbetering van efficiency door van alles aan dat ene nummer te hangen niet noodzakelijk ook een verbetering voor de individuele burger hoeft te zijn.

Geen opmerkingen: